Czy jedzenie czekolady powoduje tycie?

3

Dziś opowiemy trochę o najbardziej pożądanym jedzeniu na całej planecie – o czekoladzie. Czy jedzenie czekolady powoduje tycie? Wiele się o niej mówi i jak zwykle raz w jedną, a raz w drugą stronę. Tutaj artykuł o tym, że czekolada jest zdrowa, a tutaj że niezdrowa. Oto kilka informacji, które pozwolą Ci świadomie podjąć własną decyzję o jej zdrowotnych właściwościach.

.

Ziarnko do ziarnka…

Ziarna to małe embriony roślin, czyli cała dorosła roślina upchana w malutkiej skorupce, napakowana witaminami i minerałami, mającymi zapewnić podstawowy budulec przyszłej, dorosłej rośliny. Nic więc dziwnego, że nasiona są tak zdrowe i ludzkość zaczyna spożywać ich coraz więcej (podobnie jak młodych kiełków). Nasiona to nie tylko zboża, ale także strączki, fasole, groszki, soczewice, jak i nasiona kawy czy kakao. W związku z tym pogłoski o zdrowotnych właściwościach kawy lub kakao wcale nie powinny być zaskakujące. Istnieją wyraźne dowody na to, że spożywanie wszystkich nasion wiąże się z mniejszym ryzykiem zachorowań na choroby układu krążenia.

.

Nie ufaj wszystkim doniesieniom

W naszym świecie wielkich korporacji i przekupnych mediów nie można ufać we wszystko co się zobaczy bez zastanowienia się nad kontekstem. Zapewne wielu z Was spotkało się z artykułami zachwalającymi zdrowotne własności spożywania czekolady. Koncerny zajmujące się produkcją słodyczy wiedzą jak wielką moc niesie przekaz informacyjny w mediach. Mimo iż czekolada jest najbardziej pożądanym produktem spożywczym na świecie, to nadal chcą, abyśmy jedli jej więcej. Nikt nie pożąda i nie objada się jak świnia brokułami, kiełkami brukselki, jarmużem czy czerwoną kapustą, pomimo że ich prozdrowotne właściwości są powszechnie znane. A szkoda. Każdy by wolał, aby czekolada posiadała równie cudowne moce, w związku z tym naukowcy badają i badają… aż wybadają 😉

.

Ludzie którzy jedzą więcej czekolady są mniej otyli?

Dobrze znanym efektem spożywania czekolady jest przybieranie na wadze. Wynika to z tego, że czekolada jest jednym z najbardziej kalorycznych artykułów, jakie można zjeść. Kilka kostek czekolady zawiera tyle kalorii, co miska truskawek.

Kilka lat temu jedno z badań wykazało, że amerykanie spożywający więcej czekolady ważą średnio mniej niż Ci, którzy spożywają jej mniej. Wow! Niezły czad! Czekolada odchudza!

Zaraz…

A może ci ludzie jedzący więcej czekolady po prostu się więcej ruszają i spalają nadwyżkę kalorii? A może jedzą także więcej warzyw i owoców? To chyba też powinno się sprawdzić… A może… HEJ! DLACZEGO TO BADANIE JEST FINANSOWANE PRZEZ NARODOWY ZWIĄZEK CUKIERNIKÓW?!? SERIO?!? Pfff…

Kilka lat później pojawiło się inne badanie, który wykazywało że osoby spożywające więcej czekolady mają niższe BMI i ważą mniej. Tym razem grupa badawcza obejmowała tysiąc osób (kobiet i mężczyn), a badane osoby prezentowały zrównoważony poziom aktywności fizycznej. Co więcej badanie zwracało też uwagę na dietę podmiotów oraz nie miało wyraźnych powiązań finansowych z żadną podejrzaną instytucją przemysłu spożywczego. Dla wielu osób takie badanie wydaje się być już wiarygodne, ale okazuje się, że nadal trzeba być czujnym.

Badanie było przeprowadzone jednorazowo jako pojedynczy pomiar w czasie, a to oznacza, że nie można na jego podstawie wyciągać wniosków przyczynowo-skutkowych. Badanie twierdzi, że jedzenie czekolady sprawia że jest się chudszym. A może bycie grubszym powoduje że je się mniej czekolady? Może ludzie otyli starają się z tym walczyć i ograniczają spożywanie słodyczy?

.

Sorry, jednak nie 😉 Jedzenie czekolady tuczy!

Inne badanie, w którym 10 000 osób „śledzono” przez 6 lat pokazało, że spożywanie czekolady jest bezpośrednio związane z przybieraniem na wadze, a nawet jest proporcjonalne, czyli im więcej badana osoba czekolady jadła, tym więcej przytyła. Wygląda na to, że przyczyną dla której poprzednie przekrojowe badania pokazywały odwrotny związek jest właśnie to, że osoby zdiagnozowane jako otyłe próbują się ratować i starają się ograniczać spożywanie słodyczy (niestety zbyt często zastępują je czymś inny, często niewiele lepszym, a czasami nawet gorszym). To wyjaśnia dlaczego ciężsi ludzie jedzą średnio mniej czekolady niż ci lżejsi.

W jeszcze innym badaniu wzięto grupę ludzi i połowie z nich zmieniono dietę dodając do niej codziennie cztery kawałki czekolady. Niestety dla nas wszystkich, miłośników czekolady, potwierdziły się wyniki z poprzedniego badania – osoby jedzące codziennie czekoladę przybrały na wadze :(

.

Dlaczego tak się dzieje?

Zaraz, zaraz, zaraz… Czekolada robiona jest z kakao, tak? Tak! Kakao jest nasionkiem i powinno generalnie być zdrowe, zawierać dużo witamin i minerałów, tak? Tak! To dlaczego nasza ukochana czekolada jest niezdrowa?

Oczywiście już pewnie się domyślasz. Kakao to tylko jeden ze składników czekolady. Samo kakao jest zdrowe i jego spożywanie w niczym nie szkodzi. Problemem są wszystkie inne składniki, w tym cukry, syropy i tłuszcze nasycone, które sprawiają że czekolada staje się tak bardzo kaloryczna i szkodliwa.

Jeżeli więc chcesz skorzystać ze zdrowych właściwości kakao, to dodaj je do koktajlu i ciesz się jego znakomitym smakiem. W ostateczności… przynajmniej zamień czekoladę mleczną na gorzką… to już zawsze krok w przód! :)

.

Możesz również cieszyć się smakiem czekolady przygotowując zdrowe czekoladowe wypieki z dodatkiem kakao, słodzone daktylami lub bananami. Sprawdź nasze przepisy na czekoladowe słodkości bez białego cukru:

Czekoladowe ciasteczka z fasoli

Czekoladowe ciasto z awokado i migdałów

Czekoladowe babeczki z daktyli i fig

Zamiast pieczenia możesz również zrobić przepyszne koktajle (na przykład banan, mleko migdałowe i kakao). Koktajle najlepiej przygotować w super blenderze Vitamix, dostępnym w naszym sklepie :)

.

Źródła:

http://nutritionfacts.org/video/does-chocolate-cause-weight-gain/

E Ros, FB Hu. Consumption of plant seeds and cardiovascular health: epidemiological and clinical trial evidence.

FW Germino. Chocolate is good for me, right? J Clin Hypertens (Greenwich). 2014 Feb;16(2):95-6.

C Ferri, G Desideri, L Ferri, I Proietti, S Di Agostino, L Martella, F Mai, P Di Giosia, D Grassi. Cocoa, Blood Pressure, and Cardiovascular Health. J Agric Food Chem. 2015 Jul 13.

JA Greenberg, B Buijsse. Habitual chocolate consumption may increase body weight in a dose-response manner. PLoS One. 2013 Aug 7;8(8):e70271.

R Latif. Chocolate/cocoa and human health: a review. Neth J Med. 2013 Mar;71(2):63-8.

A Beatrice. Golomb, S Koperski, and HL White, PhD Association Between More Frequent Chocolate Consumption and Lower Body Mass Index Arch Intern Med. 2012;172(6):519-521.

CE O’Neil, VL Fulgoni, TA Nicklas. Candy consumption was not associated with body weight measures, risk factors for cardiovascular disease, or metabolic syndrome in US adults: NHANES 1999-2004. Nutr Res. 2011 Feb;31(2):122-30.

S Desch, D Kobler, J Schmidt, Sonnabend M, Adams V, Sareban M, Eitel I, Blüher M, Schuler G, Thiele H. Low vs. higher-dose dark chocolate and blood pressure in cardiovascular high-risk patients. Am J Hypertens. 2010 Jun;23(6):694-700.

G Farhat, S Drummond, L Fyfe, EA Al-Dujaili. Dark chocolate: an obesity paradox or a culprit for weight gain? Phytother Res. 2014 Jun;28(6):791-7.

http://nutritionfacts.org/video/does-chocolate-cause-weight-gain/

3 Responses

  1. Karolina

    Na gorzkie czekolady tez trzeba uważać. Ostatnio widziałam „wyrób czekoladopodobny gorzki”, 15% kakao. Oczywiście stoi obok gorzkich czekolad. Na szczęście w niektórych sklepach można kupić czekoladę gorzką 90% lub 95% kakao, jedna kostka to mniejsze zło niż pół tabliczki mlecznej, jak się bardzo chce, a czekolady się odechciewa skutecznie, przynajmniej mi 😉
    Jak odzwyczajałam się od czekolad, to potrafiłam zjeść sama krem z całego awokado z miodem i kakao, tak bardzo mnie męczyło przyzwyczajenie do smaku. Teraz zamierzam zrobić podchody do surowego. Próbowaliście może już?

    Odpowiedz
    • Tomek Pabich
      Tomek Pabich

      My surowe kakao dodajemy chyba tylko do koktajli. Chyba że Marysia sypie jeszcze do wypieków, ale nie jestem pewien.

      Masz także absolutną rację. Gorzka czekolada czekoladzie nierówna. Trzeba zawsze sprawdzać, albo kupować już wcześniej sprawdzone.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *