Czy umiarkowane picie alkoholu jest korzystne dla zdrowia?

2

Nie cały miesiąc temu napisałam artykuł o korzyściach i zagrożeniach z picia kawy, a teraz czas przyjrzeć się bliżej alkoholowi. Temat trochę podobny, bo ogólnie wiadomo, że duże ilości alkoholu (tak jak i kawy) są szkodliwe dla zdrowia, ale co z małymi ilościami?

Czy wypijanie codziennie niewielkich ilości wina niesie ze sobą zagrożenia czy jest zupełnie odwrotnie? Może kieliszek wina przyczynia się do poprawy zdrowia?

Zanim podam końcową odpowiedź, przyjrzyjmy się plusom i minusom, żeby zobaczyć skąd w ogóle bierze się opinia, że wino (alkohol) może być zdrowy i korzystny dla organizmu.

.

Plusy

Najlepszą opinią z alkoholi może pochwalić się czerwone wino, to właśnie jemu przypisuje się najwięcej plusów, a to dlatego, że:

– zawiera przeciwutleniacze, które neutralizują wolne rodniki i opóźniają proces starzenia. Chodzi o polifenole zawarte w skórce czerwonych winogron, z których produkuje się wino. Białe wino nie zawiera polifenoli i nie wykazuje takiego wpływu na organizm człowieka.

– jedną z grup polifenoli są flawonoidy, które mają działa ochronne przeciwko chorobom układu krążenia.

Brzmi super, kieliszek wina do obiadu i starzejemy się wolniej. Czy aby na pewno?

.

Minusy

Po papierosach, złej diecie i braku ruchu, alkohol jest kolejną najczęstszą przyczyną zgonów. Mniej więcej połowa tych zgonów wynika z wypadków pod wpływem alkoholu, a druga połowa z mniej gwałtownych przyczyn, czyli różnych chorób.

Sam alkohol przyczynia się głównie do występowania alkoholowej choroby wątroby, powodując gromadzenie się  w wątrobie tłuszczu. W dalszej kolejności powstaje stan zapalny, który prowadzi do uszkodzenia wątroby i jej niesprawności. Już  regularne wypijanie więcej niż jednego drinka dziennie dla kobiet i dwóch dla mężczyzn, może prowadzić do tej choroby.

Ale alkohol, choć nie jest bezpośrednią przyczyną, zwiększa również prawdopodobieństwo chorób nowotworowych. Najbardziej raka piersi. Dzieje się tak z powodu toksycznego działania aldehydu octowego, który powstaje bezpośrednio po tym jak bierzemy łyk alkoholu.

W 2010 roku oficjalna komisja Światowej Organizacji Zdrowia podwyższyła klasyfikację alkoholu, określając go jako niewątpliwy kancerogen raka piersi. Już jeden drink dziennie istotnie zwiększa ryzyko zachorowania. Wyjątek stanowi czerwone wino, które dzięki zawartości polifenoli, równoważy niebezpieczeństwo wynikające z picia alkoholu (ma neutralny wpływ).

.

Pić czy nie pić?

Jak zatem ocenić, czy przeciwutleniające działanie polifenoli przyniesie nam więcej korzyści, czy raczej toksyczne działanie aldehydu octowego nam zaszkodzi? Naukowcy przeprowadzili i taki eksperyment! Przez 17 lat obserwowali 10 tysiąc osób, dzieląc obserwowane osoby pod względem diety i stylu życia.

Okazało się, że wypijanie jednego do dwóch drinków dziennie rzeczywiście obniża ryzyko choroby serca, ale tylko u osób, które prowadzą niezdrowy tryb życia. Jeśli nie dostarczasz przeciwutleniaczy z innych źródeł, alkohol może Ci lekko pomóc.

U osób dbających o siebie, alkohol nie przynosił już kolejnych korzyści. Jako dbające o siebie zostały zaliczone osoby, które ćwiczyły minimum 30 minut dziennie, nie paliły i zjadały co najmniej jedną porcję warzyw lub owoców dziennie (tylko jedną – więc wcale nie były to wygórowane kryteria).

Zatem jeśli jesz warzywa i owoce, to nie musisz dodawać już wina do obiadu, a wręcz lepiej tego nie robić (ze względu na jego toksyczne działanie). Jednak jeśli już zdecydujesz się na picie wina, to wybierz czerwone (gdzie toksyczne działanie jest neutralizowane przez polifenole).

.

Co jeszcze możesz zrobić?

Równocześnie warto zadbać o obecność w diecie polifenoli, bez narażania się na toksyczne działanie alkoholu. Znajdziesz je również w całych czerwonych winogronach (w mniejszej ilości w soku z winogron), jagodach, wiśniach, a nawet w jabłkach (największe stężenie występuje w skórce), herbacie, orzechach i kakao.

Zadbaj o to, aby Twoja dieta była zróżnicowana i wielokolorowa, ponieważ za kolory warzyw i owoców odpowiadają fitozwiązki aktywnie wspierające nasz organizm. Warto wdrożyć kilka zdrowych nawyków, które pomogą nam zadbać o codzienną zawartość talerzy. Najważniejsze zasady zdrowego odżywiania zebrałam w darmowym poradniku. Zapraszam do pobrania :)

.

Poradnik 4 zasady zdrowego odżywiania wysyłam na maila. Pobierz już dziś!


.

.

2 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *