Koncentracja

Sztuka koncentracji jest ważną umiejętnością pozwalającą na efektywne realizowanie codziennych zadań, szczególnie tych bardziej skomplikowanych. Zdolność koncentracji człowiek nabywa przez całe życie poprzez proste zadania, takie jak przygotowanie posiłku, sprzątanie, czytanie książki, odrabianie lekcji, gry i zabawy, itd. Całkowite skupienie umysłu na wykonywanej czynności może wynikać z wagi wykonywanego zadania (im jest dla Ciebie ważniejsze tym więcej uwagi mu poświęcisz), chęci do realizacji zadania (im bardziej chcesz, tym łatwiej się skoncentrować i utrzymać koncentrację przez długi czas) oraz zdolności Twojego umysłu do skupiania świadomości na wybranym zadaniu. Ten ostatni czynnik, czyli świadome skupianie uwagi na zadaniu, można i należy ćwiczyć. W tym artykule znajdziesz kilka najważniejszych informacji dotyczących czynników wpływających na koncentrację oraz sposobów rozwijania umiejętności koncentracji.

.

Co wpływa na koncentrację?

Wspomniałem już o motywacji we wstępie. Tutaj podkreślę jeszcze raz – im bardziej zależy nam na wykonaniu zadania tym lepiej sobie z nim poradzimy. Jeśli w pracy musisz zrobić coś, z czym się nie zgadzasz, albo nie wiesz po co to robisz to zapytaj. Nie bój się pytać. Szybciej zdobędziesz plakietkę „tumana” i „osoby od czarnej roboty” kiedy będziesz bezmyślnie robić to co Ci się każe, niż kiedy będziesz próbować nadać temu sens. Z zadawanych pytań mogą wypłynąć dodatkowe korzyści zarówno dla Ciebie jak i innych. Ty zrozumiesz sens zadania i dzięki temu będziesz je lepiej realizować, a może nawet okazać się, że znasz lepsze rozwiązanie problemu. Osoba zlecająca pod wpływem Twoich pytań może drugi raz zastanowić się nad sensownością zadania i wpaść na jeszcze lepszy pomysł. Przetestowane w praktyce, serdeczne pozdrowienia dla Łukasza M. z mBanku 😉

Osobowość. Kim jesteś? Spokojnym flegmatykiem, a może cholerykiem? W zależności od Twojego charakteru, sposobu bycia na co dzień, wrodzonej zdolności panowania nad sobą i wyuczonej umiejętności skupiania uwagi możesz potrafić koncentrować się na wybranym zadaniu w różnym stopniu. Im spokojniejszy masz charakter tym lepiej. Twojego skupienia nie będą rozpraszać myśli o nieudanych zakupach podczas których ktoś zrobił awanturę o byle co. Nad swoim charakterem można oczywiście pracować. Najprościej zacząć od ćwiczeń relaksacyjnych, które pozwolą wyciszyć się i skupić na zadaniu przed nami.

Zmęczenie i niewyspanie. Nie powiem nic odkrywczego, jeśli zauważę, że osoby przemęczone oraz niewyspane nie będą w stanie skupić się długo na powierzonym im zadaniu. Zmęczony umysł szuka wytchnienia, a więc próbuje odpoczywać w każdym momencie, sprowadzając naszą koncentrację na manowce, marzenia i sny na jawie. Aby uniknąć problemów wynikających z przemęczenia i niewyspania należy zapewnić organizmowi odpowiednią dawkę snu oraz pilnować by był odpowiednio wypoczęty. To tak jak z nauką w szkole czy na studiach. Lepiej poświęcić czas na solidny wypoczynek i przystąpić do testu z umysłem wypoczętym, świeżym i łaknącym wyzwań, niż zakuwać całą noc, a potem zaspać.

Niesprzyjające otoczenie. Każda rzecz odrywająca nas od zadania na którym próbujemy się skupić będzie zmniejszać naszą efektywność. Może to być hałas, który zwraca naszą uwagę, mogą to być osoby odrywające nas od tego co właśnie robimy (nawet jeśli jest to tylko chwila, to już Twój umysł potrzebuje czasu aby przeanalizować to co osoba od Ciebie chce, a następnie znów ukierunkować się na wykonywane zadanie). Rozprasza także muzyka, szczególnie ta z tekstem. Często słyszę jak inni mówią, że przy muzyce pracuje im się lepiej. Lepiej nie znaczy efektywniej :) Jeśli muzyka, to tylko instrumentalna, albo ewentualnie heavy metal z wokalistą, który i tak nie potrafi złożyć żadnego zrozumiałego słowa 😉 Tekst muzyki może być ignorowany przez nasz mózg tylko wtedy, kiedy znasz ją bardzo dobrze, albo jest w nieznanym Ci języku.

Odpowiednia dieta. Pewne składniki pożywienia wpływają pozytywnie na koncentrację. Pamiętasz jakie? Może Ciebie także rodzice częstowali czymś i mówili, że urośnie Ci od tego mózg? Najważniejsze to nie zapominać o spożywaniu pokarmów zawierających kwasy Omega-3 i Omega-6. Wszyscy wiemy, że zawierają je ryby, ale jeśli ktoś zechce oszczędzić im cierpień, to można również posiłkować się orzechami włoskimi, siemieniem lnianym, olejem rzepakowym. Warto pamiętać o spożywaniu produktów pełnoziarnistych (pieczywo, makarony, ryż), zielonych warzyw, roślin strączkowych, kiełków, soi i oczywiście unikać słodkich i słonych przekąsek, alkoholu i pustych kalorii.

Ruch. Codzienna dawka ruchu pozwoli Ci się zrelaksować i odprężyć. Nawet bardzo wymagająca fizycznie aktywność działa na Twoje ciało pobudzająco i jeśli nie zaburzysz swojej wewnętrznej równowagi poprzez któryś z powyższych czynników, to odkryjesz że jesteś w stanie lepiej skupiać się na wykonywanych czynnościach. Ruch oczyszcza umysł i rozluźnia ciało. Nie przejmuj się chwilowym zmęczeniem. Odżywczy posiłek i prysznic postawią Cię na nogi. Jak śpiewa Czesław: „I będziesz piękny, jak dawniej i będziesz działać sprawnie.:)

.

Jak ćwiczyć koncentrację?

Czytając różne materiały z ćwiczeniami na koncentrację doszedłem do wniosku, że wszystkie mają jedną wspólną cechę i są do siebie bardzo podobne. W gruncie rzeczy każde z nich ma sprawić, aby Twój umysł skupił się całkowicie na jednym i odrzucił wszystko inne. Brzmi znajomo?

Medytacja. Jest to wyśmienite rozwiązanie dla osób poszukujących sposobu na polepszenie swojej koncentracji. Pamiętasz z artykułu o medytacji, że podstawą jest opróżnienie umysłu co często osiąga się poprzez skupienie uwagi na jednej jedynej rzeczy (na przykład oddechu)? Wytrwałe i systematyczne ćwiczenie umysłu niesie wymierne korzyści, a zaniedbywanie prowadzi do regresji. Jeśli medytacja brzmi dla Ciebie zbyt mistycznie, to proszę bardzo, możesz liczyć od jednego do stu, wpatrywać się w koniec swojej wyprostowanej dłoni i próbować ją ustabilizować, powtarzać jedno słowo przez pięć minut, albo wyobrażać sobie swój mózg. Każdy sposób jest dobry :) Pamiętaj jednak, że medytacja poprawia nie tylko koncentrację i uważność, ale także powiększa ważne odcinki kory mózgowej, które na ogół zmniejszają się wraz z wiekiem, poprawia jakość snu, spowalnia procesy starzenia, poprawia pamięć i podnosi inteligencję.

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *