O czym mówi Twoja masa ciała i BMI?

O otyłości i nadwadze najczęściej mówimy używając wskaźnika BMI (body mass index), czyli stosunku między masą ciała, a wzrostem podniesionym do kwadratu.

Wskaźnik powyżej 25 wskazuje na nadwagę, a powyżej 30 na otyłość.

.

Czy BMI to najlepszy wskaźnik?

Niestety nie, ponieważ wskaźnik ten nie uwzględnia składu ciała (zawartości tkanki tłuszczowej i mięśni). Tę samą wartość uzyskają osoby o tym samym wzroście i wadze, z których jedna ma dużo tłuszczu, a druga dużo mięśni.

BMI nie ma również podziału na płeć. W związku z czym kobietom jest zdecydowanie łatwiej zmieścić się w tych przedziałach, co może uśpić naszą czujność.

Przykładowo przy moim wzroście (174 cm), prawidłowa masa ciała według wskaźnika BMI mieści się między 56 a 76 kg!

To ogromna różnica! Za dr. Fuhrmanem zalecam utrzymywać BMI poniżej 22,5 (przy moim wzroście będzie to około 68 kg).

.

Jak inaczej monitorować swoje zdrowie?

W domowych warunkach najłatwiej monitorować swoją masę ciała. Waga łazienkowa nie jest dużym wydatkiem i naprawdę polecam regularnie na nią wchodzić. Niestety waga również nie pokaże nam zmian w składzie ciała.

Z biegiem lat ubywa nam mięśni (w wyniku siedzącego trybu życia), również kości stają się coraz lżejsze, a rośnie ilość tkanki tłuszczowej. Może okazać się, że masa Twojego ciała nie zmienia się przez lata, ale sylwetka wygląda coraz gorzej. Bardzo często tak właśnie jest.

Dlaczego to takie ważne?

Silne mięśnie sprawiają, że żyje nam się łatwiej. Nie tylko mamy więcej siły podczas aktywności fizycznych, ale również dużo łatwiej wykonać nam codziennie czynności (jak przyniesienie zakupów, wejście po schodach, czy umycie okien). Silne mięśnie odciążają również układ kostny i stawy. Jeśli nie dbasz o swoje mięśnie, mogą zacząć Cię boleć kolana lub plecy (szczególnie jeśli cały czas przybywa nam kilogramów do dźwigania).

Z drugiej strony rosnąca ilość tkanki tłuszczowej zaczyna powodować problemy zdrowotne. Mogą one objawić się w postaci insulinooporności, cukrzycy typu 2, nadciśnienia.

.

Nie każda tkanka tłuszczowa jest tak samo groźna

Najbardziej niebezpiecznym rodzajem tłuszczu, jest tłuszcz trzewny, czyli ten, zgromadzony wokół naszych narządów wewnętrznych. Dlatego poza sprawdzaniem swojej masy ciała, warto regularnie mierzyć również obwód pasa.

Jeśli Twoja waga prawie się nie zmienia, ale rośnie obwód pasa, to już sygnał, że warto przyjrzeć się swoim codziennym wyborom. Tłuszcz trzewny najbardziej zwiększa prawdopodobieństwo przedwczesnej śmierci.

Zwiększone ryzyko chorób metabolicznych zaczyna się gdy obwód pasa przekroczy 80 cm dla kobiet i 94 cm dla mężczyzn.

Na szczęście już niewielkie obniżenie wagi (5-10% masy ciała) wpływa pozytywnie na poziom cukru we krwi i ryzyko cukrzycy.

Twoje zdrowie jest w Twoich rękach i w ogromniej mierze zależy od tego, co masz codziennie na swoim talerzu. Jesteś tym, co jesz!

Jak jeść zdrowo? Jak nie jeść za dużo? Jak opanować ochotę na słodkie?

Obejrzyj webinar „Dlaczego jemy za dużo?” znajdziesz tam wiele odpowiedzi. Kliknij, aby obejrzeć >>

.

.

Darmowy e-book z przepisami
na zdrowe śniadania
zdrowe śniadanie

ŚNIADANIA DO POKOCHANIA to nasz e-book, w którym znajdziesz 29 przepisów na zdrowe i szybkie w przygotowaniu śniadania (wystarczy nawet 5 minut).

Zakochasz się w owsiankach, kaszy jaglanej czy kanapkach z roślinnymi pastami. A w weekend zaskoczysz rodzinę pysznymi plackami i naleśnikami. Wszystko w zdrowych wersjach, z dużą ilością owoców i bez dodatku cukru.

Pobierz darmowy e-book >>

.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *