Za gorąco na gotowanie? Dzięki temu zjesz owsiankę w jeszcze zdrowszej wersji!

9

Nie jest tajemnicą, że uwielbiam owsiankę. Całą swoją rodzinę i wielu znajomych nauczyłam już jak ją gotować i jeść.

Jednak mamy wakacje i jest zdecydowanie za gorąco na gotowanie owsianki. Czasami pytacie, czy owsianka bez gotowania też będzie zdrowa i wartościowa? Jak ją zrobić?

Poniżej pokazuję trzy pomysły na przygotowanie owsianki na zimno. Trzy przepisy bazowe, bo zmieniając owoce, orzechy, dodając kakao lub wiórki kokosowe może wyczarować mnóstwo wariacji takiej owsianki, a Twoje śniadania nie będą nudne.

Zanim przejdziemy do przepisów, kilka słów o tym dlaczego owsianka na zimno jest nawet zdrowsza od wersji gotowanej.

Zawsze zachęcam do jedzenia możliwie nieprzetworzonych produktów, a gotowanie jest również formą przetwarzania. Owsianka gotowana jest łatwiej strawna, ale też ma wyższy poziom indeksu glikemicznego.

To oznacza, że owsianka na zimno będzie wolniej podnosiła poziom cukru we krwi i na dłużej da Ci poczucie sytości. Jeśli jesteś szczupłą osobą, to zupełnie nie musisz przejmować się tym, czy jest owsiankę na zimno czy na ciepło. Jeśli jednak pracujesz nad zrzuceniem kilku kilogramów, to sama zamiana owsianki z gotowanej na jedzoną na surowo, może Ci w tym pomóc.

Aby owsianka była pełnowartościowym posiłkiem pamiętaj o dodaniu orzechów, pestek i owoców oraz bardzo ważnego składnika, czyli siemienia lnianego. Same płatki z mlekiem to zdecydowanie za mało.

Więcej pomysłów na zdrowe śniadania znajdziesz w moim darmowym e-booku Śniadania do pokochania, zapraszam :)

.

Owsianka bez gotowania – wersja podstawowa

Wieczorem zalej 4-5 łyżek płatków owsianych (nie błyskawicznych) zimną wodą lub mlekiem roślinnym. Przez noc płatki wciągną cały płyn. Rano dodaj do nich dowolne owoce, orzechy, pestki i zmielone siemię lniane.

Owsiankę można też zalać w słoiku, a po dodaniu owoców i orzechów zabrać ze sobą do pracy lub na wycieczkę. Taką wersję owsianki jemy też na wyjazdach, gdy nie mamy dostępu do kuchni lub czasu na gotowanie.

owsianka na zimno

.

Owsianka z gęstym koktajlem

W tej wersji banana miksuję z mlekiem roślinnym i siemieniem lnianym. Powstaje gęsty koktajl bananowy, który mieszam w miseczce z namoczonymi na noc płatkami owsianymi. Po wymieszaniu dodaję świeże (lub mrożone) owoce i orzechy.

Taka owsianka pojawia się u nas bardzo często, co możesz zobaczyć na zdjęciach. Czasami do koktajlu dodaję kawałek awokado, innym razem garść malin lub kilka truskawek. Wiórki kokosowe lub kawałek gorzkiej czekolady dodają sprawiają, że owsianka smakuje jeszcze lepiej :)

owsianka bez gotowania

.

owsianka bez gotowania

.

owsianka bez gotowania

.

Owsianka zmiksowana

To wersja śniadania, którą najbardziej lubi mój mąż :) Wrzuca płatki owsiane do blendera, dodaje banana, kakao, siemię lniane, zalewa mlekiem roślinnym i miksuje na gęsty koktajl. Płatki można namoczyć na noc, ale nie jest to konieczne.

Tomasz i Hania najbardziej lubią wersję czekoladową, możesz wykorzystać ją również na deser :) Ale równie dobrze zamiast kakao możesz dać inne owoce lub zielone liście.

W tym miejscu jedna uwaga, miksowanie (podobnie jak gotowanie) również podnosi poziom indeksu glikemicznego.

czekoladowa owsianka

.

Mam nadzieję, że moje zdjęcia i pomysły zainspirowały Cię do przygotowania owsianki na zimno :) Celowo nie podaję w przepisach dokładnych proporcji. Każdemu z nas smakuje coś innego, ja wolę gdy koktajl do owsianki jest bardziej płynny i mniej słodki, Tomek wybiera gęste i czekoladowe wersje. Eksperymentuj i zobacz co najbardziej zasmakuje Twojej rodzinie :)

Więcej pomysłów na zdrowe śniadania znajdziesz w moim darmowym e-booku Śniadania do pokochania, zapraszam :)

.

Jak zawsze proszę również o udostępnianie tego tekstu dalej, niech zdrowe przepisy idą w świat!

.

Darmowy e-book z przepisami na śniadania
zdrowe śniadanie

 

ŚNIADANIA DO POKOCHANIA to nasz e-book, w którym znajdziesz kilkanaście przepisów na zdrowe i szybkie w przygotowaniu śniadania (wystarczy nawet 5 minut).

Zakochasz się w owsiankach, kaszy jaglanej czy kanapkach z roślinnymi pastami. A w weekend zaskoczysz rodzinę pysznymi plackami i naleśnikami. Wszystko w zdrowych wersjach, z dużą ilością owoców i bez dodatku cukru.

Pobierz darmowy e-book >>

.

9 Responses

  1. Kasia

    Jak dobrze, że wczoraj przeczytałam ten artykuł! Zapomniałam wieczorem zalać płatki tak jak zazwyczaj i rano ocknęłam się z myślą, że przecież nie mam śniadania. Nie zaglądając ponownie do artykułu postanowiłam wypróbować opcję koktajlową. Wrzuciłam do blendera płatki, ciut wody, siemię, kilka kostek lodu, banana, nektarynkę i na oko mleko owsiano-kokosowe. MNIAM!

    Odpowiedz
  2. Beata

    czekałam na taki post. nie mam czasu na gotowanie rano i nie jestem przyzwyczajona do ciepłych śniadań, a to są przepisy, które zdecydowanie chcę przetestować!

    Odpowiedz
  3. Ola

    Ta czekoladowa wersją wygląda jak budyń 😀 w sumie nie wpadłam na to, żeby miksować owsiankę 😀 muszę spróbować to zrobić :D:D:D:D

    Odpowiedz

Odpowiedz na „OlaCancel reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *