Pozycje do medytacji

3

Aby medytacja nie była wielkim cierpieniem musimy zadbać o stabilną i wygodną pozycję, która będzie nam pomagała pozostać uważnymi. W tym krótkim artykule przedstawię Wam trzy pozycje do medytacji wśród których każdy powinien znaleźć jakąś dla siebie, niezależnie od stopnia rozciągnięcia czy sprawności. Zwrócę też uwagę na najważniejsze zasady prawidłowej postawy i w jaki sposób to, czy mamy dobrze ułożone ciało, wpływa na udaną medytację.

Po pierwsze: potrzebne będą jakieś poduszki, aby biodra spoczywały wyżej od nóg. Ja zaopatrzyłem się w poduszkę medytacyjną (Zafu). W przeciwieństwie do zwykłych poduszek, ta jest wypełniona granulatem i nie odkształca się za bardzo pod ciężarem. Wcześniej medytowałem na dwóch zwykłych, grubych poduszkach i też dawało radę. Zafu jest jednak sporo wygodniejsze i zapewnia bardziej stabilną pozycję. Generalnie najistotniejsze jest, aby biodra mieć około 6-10 cm nad ziemią.

pozycje do medytacji

Zafu

.

Podstawowe pozycje medytacyjne

  1. Pół lotos. Nogi skrzyżowane w taki sposób, aby jedna stopa leżała wzdłuż uda, a druga spoczywała w wolnej przestrzeni między łydką, a udem na ziemi. Po usadowieniu się na poduszce kolana powinny dotykać ziemi dając bardzo stabilne oparcie. U mnie sprawdza się jedynie podczas krótszych sesji, do 20 minut. Później zaczynają mi drętwieć nogi i staje się to zbyt uciążliwe.
    .
  2. Seiza. Tutaj zafu jest niezastąpione. Obracam je na bok, siadam okrakiem i mogę siedzieć dłużej niż w pół lotosie. Dzięki poduszce ścięgna nie są tak mocno ponaciągane i nie ma problemu z kolanami. Dla mnie idealna pozycja na dłuższe sesje.
    .
  3. Siedząca. Praktykowana na twardym krześle (ewentualnie z cienką poduszką), bez opierania się. Najwygodniej siedzieć na krawędzi i nogi rozstawić na szerokość bioder. Kolana powinny być zgięte pod kątem 90 stopni.

Pół lotos

Pół lotos

Seiza

Seiza

Pozycja siedząca

Pozycja siedząca

To jakiej pozycji najlepiej używać?

Będziesz musiał prawdopodobnie trochę poeksperymentować żeby stwierdzić, która jest dla Ciebie najlepsza. W zależności od długości sesji czasem siedzę w pół lotosie, a czasie wybieram pozycję seiza. Wybierz tę pozycję, w której nic Cię nie boli, albo boli jak najmniej. Nie chodzi o to żeby się katować. Medytacja w końcu jest ćwiczeniem umysłowym, a nie fizycznym. Nasza postawa ma po prostu sprzyjać jasności umysłowej i nic ponadto.

.

Najważniejsze założenia prawidłowej postawy:

  1. Prosty kręgosłup. Kręgosłup musi być prosty. Sprawia, że pozycja jest stabilna i sprzyja uważności. Będziecie na pewno zauważać, że po kilku minutach sesji, nasze ciało ma tendencję do lekkiego garbienia się, co może sprzyjać przejściu w stan delikatnego snu, a tego chcemy uniknąć. Prosty kręgosłup pomaga zachować jasny umysł, dlatego pilnujmy go.
    .
  2. Zrelaksowane ciało. Postaraj się nie spinać mięśni. Głowę trzymaj luźno, ale skierowaną przed siebie. Rozluźnij szczękę.
    .
  3. Rozluźnione ręce. Wiele osób chce trzymać dłonie na kolanach, ale to nie jest wcale takie łatwe na dłuższą metę. Dużo prościej położyć dłoń jedna na drugiej, otwarte ku górze. W tej pozycji mięśnie rąk nie są napięte, tylko luźno spoczywają oparte na udach.

Stosując się do powyższych wskazówek, powinieneś znaleźć swoją najwygodniejszą pozycję i zanim się obejrzysz, będziesz mógł siedzieć coraz dłużej. Nie denerwuj się kiedy będą pojawiać się niewygody i bóle, to nieodłączny efekt wdrażania nowej pozycji siedzącej. Czasem może się zdarzyć, że myśl o niewygodach będzie Cię nawet odciągać od rozpoczęcia sesji medytacyjnej w ogóle, ale nie daj się.

I pamiętaj: Udana medytacja to taka, którą zrobiłeś”!
.

PODOBA CI SIĘ TEN TEKST?

DSC_0532 (1)Sprawdź nasze Nagrania do Medytacji!

Jeżeli interesuje Cię temat medytacji, to mamy dla Ciebie świetną wiadomość. Razem z Izą Bielnicką z FemiJoga.pl przygotowaliśmy serię nagrań do medytacji. Nagrania są przeznaczone dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z medytacją, ale nie wiedzą jak. Izy głos poprowadzi Cię przez kilka różnych technik medytacyjnych, dzięki czemu zapoznasz się z nimi i będziesz w stanie dobrać to, co jest najlepiej dopasowane do Twojej osobowości.

Przeczytaj więcej na stronie z opisem nagrań do medytacji.

.

3 Responses

  1. Patryk

    Artykuł bardzo mi pomógł. Jako kompletnie zielona osoba odpowiedział na podstawowe a wiec ważne pytania. Bardzo dziękuje ^_^

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *