Dlaczego warto pić wyciskane soki?

21

Ostatnio coraz bardziej popularne stają się wyciskane soki warzywne i owocowe. Po pierwsze dlatego, że rośnie świadomość wpływu zdrowego odżywiania na nasze zdrowie i samopoczucie. Po drugie coraz łatwiej kupić sprzęt niezbędny do przygotowania soku. Różnego rodzaju wyciskarki i sokowirówki pojawiają się w coraz większej ilości supermarketów.

Jeżeli zastanawiasz się czy warto pić soki, jakie warzywa i owoce przerobić na sok, to ten artykuł jest dla Ciebie :)

.

Dlaczego warto pić wyciskane soki?

Świeże soki są świetnym uzupełnieniem codziennej diety. W procesie wyciskania sok zostaje oddzielony od pozostałej części warzywa czy owocu. Dzięki temu jest bardzo szybko trawiony, a witaminy i mikroelementy natychmiast przedostają się krwiobiegu.

W szklance soku jesteś w stanie „upchnąć” dużo większą ilość warzyw, czy owoców, niż byłbyś w stanie zjeść w tym czasie, czy nawet wypić w postaci koktajlu. Przykładowo robiąc dla mnie i Tomka koktajl typu „Kubuś”, używam jedno jabłko, jedną marchewkę i jednego banana. Robiąc sok wykorzystuję około 6-8 marchewek i 2-3 duże jabłka.

Zwiększenie spożycia surowych warzyw i owoców (w postaci soków, koktajli, surówek) doda Ci sił i energii, a także uchroni przed chorobami wzmacniając układ immunologiczny.

.

Jakie soki pić, a z jakimi lepiej nie przesadzać?

Znajdą się osoby, które powiedzą Ci, że nawet świeżo wyciskane soki nie są dobre dla zdrowia. Jako argument usłyszysz, że sok zawiera za dużo cukru, który pozbawiony błonnika bardzo szybko dostaje się do krwi (ma wysoki indeks glikemiczny) i w rezultacie efekt jest podobny do zjedzenie cukrów prostych (np. słodyczy, czy białego pieczywa). I to jest prawda, ale nie jest to argument przeciwko piciu wyciskanych soków.

Jeżeli kupując wyciskarkę marzysz o świeżo wyciśniętym soku z pomarańczy i tylko taki sok (w dużych ilościach) planujesz pić, to rzeczywiście ilość cukru, jaką dostarczysz do organizmu, może być zbyt duża. Dla zdrowia lepiej jest zjeść całą pomarańczę (razem z błonnikiem), niż wypić wyciśnięty z niej sok. Jeżeli jednak nie wyobrażasz sobie śniadania bez szklanki soku pomarańczowego i do tej pory w Twojej szklance był zawsze kupny sok z kartonu, to kupno wyciskarki jest dobrym krokiem w trosce o własne zdrowie.

Tak to już w odżywianiu jest, że nie wszystko można podzielić na dobre/złe, zdrowe/niezdrowe. Wiele zależy od iloci spożywanego składnika, naszej sytuacji życiowej, dostępnego czasu, a także całokształtu diety. Jeżeli minimalizujesz ilość cukru w diecie i regularnie się ruszasz, to cukier ze szklanki soku nie wyrządzi Ci krzywdy.

Jeśli kupując wyciskarkę chcesz z niej wycisnąć jak najwięcej dla własnego zdrowia (a nie tylko dla własnej przyjemności), korzystaj ze wskazówek poniżej:soki.png

– podstawą soku powinny być warzywa (marchew, buraki, kapusta, ogórek, seler naciowy),

– owoce mają tylko nadać smak (jabłko, pomarańcza, cytryna),

– dodatek zielonych liści bardzo podnosi wartość odżywczą soku.

.

Nasze ulubione połączenia na sok to:
– marchew + jabłko
– burak + pomarańcza
– marchew + burak + jabłko

.

Wskazówki praktyczne:

– używaj świeże warzywa, takie lekko zwiędnięte, miękkie, które poleżały kilka dni w lodówce, mają zdecydowanie mniej soku,
– po wyciśnięciu wszystkich składników wlej pół szklanki wody, po pierwsze wypłuczesz cenny sok (który zostałby na maszynie), po drugie umycie wyciskarki będzie łatwiejsze,
– umyj maszynę bezpośrednio po wyciskaniu soku, po kilku godzinach, gdy wszystko przyschnie, będzie to trudniejsze,
– resztki z wyciskania możesz wykorzystać do kotletów lub ciasteczek.

.

Wyciskarka czy sokowirówka?

Sokowirówki to urządzenia starego typu. Obecnie popularność zyskują wyciskarki. Główna różnica polega na tym, iż sokowirówka szybko tnie warzywa na bardzo małe kawałki. W efekcie podgrzewa sok, przez co traci on część swoich cennych właściwości. Wyciskarki działają wolno i zamiast ciąć produkt, zgniatają go, aby wycisnąć sok. Tak przygotowany sok ma wszystkie swoje właściwości.

.

Co jest lepsze: koktajl czy sok?

Na to pytanie nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Czym innym jest sok, czym innym koktajl. Pijąc koktajl dostarczasz błonnik (którego nie ma w soku), pijąc sok dostarczasz witaminy i mikroelementy ze zdecydowanie większej ilości warzyw (niż w tej samej ilości koktajlu).

Zdecydowaną przewagą koktajlu jest szybkość wykonania i umycia urządzenia. To głównie dlatego my codziennie sięgamy po koktajl, a tylko średnio raz w tygodniu po wyciskany sok. Umycie blendera zajmuje dosłownie minutę, a wyciskarka wymaga już kilku do kilkunastu minut. Nasza wyciskarka dodatkowo się zacina i czasami bardzo ciężko ją rozłożyć i złożyć. Ale sięgamy po nią, bo koktajle z burakiem zupełnie nam nie smakują, a sok jest bardzo dobry.

.

Mam nadzieję, że choć trochę przekonałam Cię do picia wysikanych soków warzywno-owocowych. A może masz już swoje ulubione połączenia? Daj znać w komentarzu, niech zdrowe i pyszne przepisy idą dalej w świat :)

.

SZUKASZ PRZEPISÓW, KTÓRE ZMIENIĄ TWÓJ SPOSÓB ODŻYWIANIA?
Ebook o zielonych koktajlach

Codziennie zastanawiasz się co zjeść? Brakuje Ci czasu na gotowanie i pomysłów na zdrowe posiłki? Ciągle jesz kanapki lub sięgasz po dania typu fast-food?

Pewnego dnia odkryjesz, że ten sposób odżywiania powoli niszczy Twoje zdrowie. Zamiast dostarczać energii do działania, takie dania odkładają się w tkance tłuszczowej, a Ty nadal czujesz głód, zmęczenie i irytację.

Pijąc zielone koktajle zaoszczędzisz czas i dasz sobie natychmiastowy zastrzyk energii. Kliknij TUTAJ, aby pobrać 3 przepisy na koktajle, oraz darmowy fragment naszej książki Sekrety Zielonych Koktajli.

21 Responses

  1. Kasia

    Uwielbiam świeżo wyciskane soki, ale właśnie to czasochłonne mycie urządzenia sprawia, ze piję je bardzo rzadko. Nie wiedziałam, o tym że wyciskarka jest lepsza, może są takie, których elementy można po prostu włożyć do zmywarki i co dzień cieszyć się zdrowym napojem… :) Fajny artykuł, natchnął mnie do zrobienia dziś soku :)

    Odpowiedz
  2. Ala

    Ubóstwiam soki naturalne które przygotowuję sama w wyciskarce. Są pyszne i zawierają mnóstwo cenych składników odżywczych. Najczęściej robię te z warzyw, które spokojnie można przechowywać w lodówce przynajmniej dwa dni.

    Odpowiedz
  3. Laura

    Jestem wielką miłośniczką świeżych soków, kiedyś kupowałam takie jednodniowe w sklepie, ale trafiłam na zepsuty wtedy postanowiłam, że sama będę przygotowywać napoje. I teraz jak mam wytłaczarkę ronica w domu piję soki codziennie, widzę, że dzięki nim poprawił mi się koloryt skóry i mam więcej energii.

    Odpowiedz
      • Laura

        Zachęcam, zachęcam, bo taki sok to samo zdrowie, szczególnie, że ten sprzęt wytłacza soki na zimno, tym samym zachowuje wszystkie wartości odżywcze. A wiadomo im więcej witamin tym zdrowiej :)
        Pozdrawiam.

        Odpowiedz
        • Marysia Pabich
          Marysia Pabich

          Laura, dzięki za komentarz, ale pamiętaj, że sok nie zachowuje wszystkich wartości odżywczych, bo nie ma błonnika. Dlatego nie może zastąpić jedzenia warzyw, ale jako uzupełnienie jest super :) My teraz wyciskamy buraki z pomarańczami 😀

          Odpowiedz
  4. alicja

    Piję soki już od 1,5 roku.schudłam 17 kg, poprawiła mi się skóra a mam chorobę hashimoto.Moja skóra jest nawilżona.ale to nie wszystko.Codziennie rano naczczo wypijam 3 szklanki wody.Uwielbiam soki i koktajle.Moja ulubiona mieszanka to jarmuż seler naciowy,burak, marchewka i jabłko.spróbuję soku z kapusty.Chodzę na siłownię, bo mam dużo energii.Kiedyś w młodości uprawiałam kulturystykę.Mam 47 lat i cieszę się z życia.

    Odpowiedz
    • Marysia Pabich
      Marysia Pabich

      Alicja, wspaniała historia. Super, że się z nami podzieliłaś. Mega motywacja do wyciskania soków. U nas dzisiaj marchew+burak+jabłko. W weekend wyciskaliśmy sok z dyni, też jest bardzo dobry z jabłkiem :)

      Odpowiedz
  5. Artur

    nie przesadzałbym ,ze wyciskarka jest lepsza od sokowirówki:) to jest mit ,ze podczas robienia soków z sokowirówki ginie dużo cennych witamin w wyniku obrotów szybkiej tarczy(powstaje ciepło) były robione badania ,które wykazały ze tylko bardzo znikome ilości giną witamin.A po drugie sokowirówka ma większy otwór na owoce i warzywa i nie trzeba kroić ich co przekłada się na szybsze zrobienie soku natomiast w wyciskarce jest mały otwór i trzeba się bawic w krojenie ich.No i wreszcie w sokowirówce jest sok czysty i klarowny w w wyciskarce jest gęsty co nie kazdy lubi.Tak czy owak każdy coś znajdzie dla siebie pozdrawiam Was serdecznie :)

    Odpowiedz
    • Marysia Pabich
      Marysia Pabich

      Dzięki za ten komentarz, nie widziałam takich badań, super że o tym piszesz :) Uważam, że ważniejsze niż sprzęt jest regularne robienie koktajli i soków. Również pozdrawiamy :)

      Odpowiedz
      • Mateusz

        Witam.
        Właśnie czekam na wyciskarkę Kuvings b6000.
        Z mojego researchu w internecie wynika że można do niej wkladac cale owoce/warzywa (ew. przekrojone na pół) bo ma duży otwór :-)
        No i do czyszczenia też jest super, jest mało elementów, a po zrobieniu soku wlewa się do niej wodę która wstępnie płucze urządzenie, posiada ruchomą gumę która na bieżąco zbiera gęsty sok z sita. Czytałem że ludzie robią tak że po zrobieniu soku tylko płuczą ją wodą a rozkłądają wieczorem, po całym dniu robienia soków 😉
        Można też regulować gęstość soku za pomocą uszczelki. Zobaczymy jak gęsty będzie ten sok, bo ja osobiście też wolę sok rzadszy, klarowny :-)

        Pozdrawiam

        Odpowiedz
  6. Esmeralda

    A mi na przykład nie chce się wyciskać soków, bo szczerze mówiąc jest to sporo roboty. Czasem w weekend, ale to co najmniej 30 minut trwa cała procedura. Na co dzień kupuję świeże soki, pasteryzowane żeby mi nie zbrązowiały od razu, na przykład Andros i piję sobie po szklaneczce lub dwie. Z sokami, nawet świeżymi też nie ma co przesadzać, bo w owocach też jest cukier! Dlatego najlepiej wypić taki sok na pierwsze, drugie śniadanie i do obiadu.

    Odpowiedz
    • Marysia Pabich
      Marysia Pabich

      Masz rację, ale kupne soki są sporo droższe i tak jak piszesz są pasteryzowane, więc witamin jest już mniej. Jeśli chodzi o cukier, to polecam robić soki głównie warzywne, a owoce dodawać tylko do smaku (w niewielkiej ilości).

      Odpowiedz
      • Duszyczka

        Z mojej wiedzy wynika, że pasteryzacja zabija tak niewiele cennych składników i witamin, że jest to całkowicie nieistotne. A dzięki pasteryzacji można kupić na przykład wyżej wspomnianego androsa w butelce półtora litrowej i trzymać w lodówce i popijać, przetrzyma do 3 miesięcy. A jednodniowe soki ze sklepu pod wieczór nie nadają się już do picia, a jabłkowy robi się niesmaczny wyjątkowo szybko. Te dobre soki są drogie, ale z drugiej strony jak pomyśli się ile kosztują owoce + prąd + sama dobrej jakości sokowirówka + czas żeby owoce obrać, zrobić sok, następnie oczyścić,to nagle okazuje się, że chyba już lepiej kupić ten sok w sklepie. Nie mówimy oczywiście o jakichś byle jakich z kartonu, wyprodukowanych z zagęszczonego soku, tylko o tym wyciskanych.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *