Jak sobie zaplanujesz, tak się wyśpisz - Nowa Zelandia, część I

Jak sobie zaplanujesz, tak się wyśpisz – Nowa Zelandia, część I

Niektórzy mówią, że w życiu liczy się tylko osiąganie zaplanowanych celów i marzeń. Inni twierdzą, że równie ważna, a być może nawet ważniejsza, jest droga, którą będziemy ku tym celom i marzeniom podążać. My zaliczamy się właśnie do tych drugich. Nasze życie jest drogą i motywują nas nie tylko odległe cele, które sobie wyznaczamy, ale także każdy pojedynczy dzień naszego życia. Zależy nam na tym, aby cieszyć się z każdej chwili, a nie tylko z tych pojedynczych, choć spektakularnych momentów. Jednym z ważnych elementów naszej drogi zawsze było poznawanie świata, podróżowanie i podziwianie piękna naszej planety. To właśnie marzenia o dalekich podróżach pchnęły nas w tym roku na drugi koniec świata.

Skąd pomysł na wyjazd?

Pomysł wyjazdu do Nowej Zelandii  zrodził się już na początku 2015 roku. Przeglądając promocje linii lotniczych na stronie fly4free.pl znalazłem bilety właśnie do Nowej Zelandii w cenie około 2500 zł. Pomyślałem wtedy, że za takie pieniądze mógłbym się tam wybrać. Dalsze poszukiwania pokazały, że taka promocja była dostępna tylko raz w roku i obejmowała okres grudzień – kwiecień. Dla nas to dobra wiadomość, bo to właśnie te miesiące, kiedy możemy sobie na taki wyjazd pozwolić. Wcześniej mamy sezon z wieloma zawodami w Polsce i Europie i dłuższy wyjazd wakacyjny nie wchodzi w grę.

Czekałem długo, ale nie było wyjścia, bo normalne ceny biletów do Nowej Zelandii były zbyt drogie. W końcu jednak się doczekałem i na koniec września pojawiła się promocja, na którą czekałem. Sprawdziłem dostępne terminy lotów, sprawdziłem kalendarz zawodów na orientację w Nowej Zelandii i dokonałem rezerwacji. Planowaliśmy jechać na miesiąc, ale dostępne terminy z “tanimi” biletami nie układały nam się ładnie w całość z zawodami, w których chcieliśmy wziąć udział, więc ostatecznie zdecydowaliśmy się wydłużyć naszą wycieczkę do 52 dni. To był bardzo ekscytujący dzień 🙂

Następnie nadszedł czas na zaplanowanie całej wyprawy. Lubię mieć swobodę w podróży, ale przynajmniej ramowy plan działania warto mieć. Zanurzyłem się więc w czeluści internetu w poszukiwaniu:

– miejsc, które warto w Nowej Zelandii zobaczyć,
– ludzi, którzy zechcieliby nas przenocować.

NZ_roberttons family

Nowa Zelandia to dość drogi kraj (choć wciąż tańszy, niż wiele naszych europejskich), w związku z tym chcieliśmy w miarę możliwości ograniczać koszty. Udało się oszczędzić na biletach, chciałem więc oszczędzić również na noclegach, które zazwyczaj są drugim największym kosztem podczas wyjazdów. Plan był prosty: napisać do osób związanych z orientacją sportową w Nowej Zelandii i spytać, czy ktoś nie zechciałby nas przygarnąć na kilka dni. W zamian oferowaliśmy pyszne jedzenie dla naszych gospodarzy i pomoc w organizacji treningów. Jak się niedługo okazało, społeczność orientalistów w Nowej Zelandii jest równie fantastyczna jak w każdym innym miejscu na świecie. Ten sport chyba po prostu przyciąga cudownych ludzi jak magnes 🙂 Otrzymaliśmy wiele wiadomości zwrotnych, a co ważniejsze, byli to ludzie praktycznie ze wszystkich najważniejszych zakątków Nowej Zelandii. Dzięki temu stworzyliśmy ramowy plan wyjazdu, który był konkretny tylko przez pierwszy tydzień, a dalej zakładał dość daleko posuniętą swobodę. Wyszedłem z założenia, że przez pierwszych kilka dni po prostu popytamy różnych ludzi co warto zobaczyć i będziemy modyfikować nasz plan w miarę potrzeb.

NZ_jezioro

Wyczerpujący początek

Wyruszyliśmy 11 stycznia z Warszawy. Lecieliśmy przez Genewę, Frankfurt i Pekin, lądowaliśmy w Auckland, największym mieście Nowej Zelandii. W tym miejscu warto nadmienić, że Nowa Zelandia to kraj ze stosunkowo niewielką populacją. Mimo iż powierzchnia Nowej Zelandii jest niewiele mniejsza od powierzchni Polski, to zamieszkuje ją o wiele mniej ludzi. W całym państwie mieszka około 4,5 miliona ludzi, z czego prawie półtora miliona w Auckland. Dlatego właśnie Auckland, mimo iż nie jest stolicą Nowej Zelandii, jest centrum gospodarczym kraju i to właśnie tutaj jest najwięcej ludzi, są najdroższe mieszkania i jest najwięcej miejsc pracy. Ludzie w Auckland też są (podobno) trochę inni, tacy bardziej europejscy, podczas gdy reszta kraju wydaje się bardziej “na luzie”. Podobno powoduje to nawet jakieś animozje pomiędzy mieszkańcami Auckland i resztą kraju, ale nic takiego nie zaobserwowaliśmy.

Wiele osób pytało nas jak znieśliśmy różnicę czasu (12 godzin) i czy dopadł nas tak zwany “jet lag”. Otóż poradziliśmy sobie z nim nad wyraz sprawnie. Sekret tkwi w tym, aby odpowiednio zaplanować swój sen. Już 2 dni przed wyjazdem przestawiałem się na wcześniejsze chodzenie spać. Dodatkowo w trakcie podróży trzeba się trochę “przetrzymać”. Trzeba siłami gospodarować tak, aby być padniętym, kiedy nadejdzie pora spania według nowego czasu. Ja na szczęście nie mam z tym problemu, bo cholernie źle sypiam na siedząco 🙂 Ta metoda zadziałała podczas podróży w obie strony, dzięki czemu praktycznie nie mieliśmy problemów ze snem. Być może pomogło również to, że czas podróży był dość długi.

Z lotniska odebrał nas Bruce, który ogromnie pomógł nam podczas całego wyjazdu. Zawiózł nas do swojego domu na południe od Auckland, gdzie zjedliśmy pyszną kolację (miła odmiana po jedzeniu samolotowym ;)) i spędziliśmy spokojną noc. Następnego dnia rano zapakowaliśmy się w samochód, który Bruce nam użyczył na cały pobyt w Nowej Zelandii! 🙂 Plan na najbliższe dni był prosty: musimy dojechać do Wanaka, bo tam zaczynają się zawody, na które byliśmy już głoszeni. Dlatego właśnie początek naszej wyprawy był najtrudniejszy. Najpierw prawie 3 dni w samolotach i na lotniskach, a później kolejne 3 dni w samochodzie i trzepanie kilometrów. Wszyscy jednak wiedzieliśmy, że później ma być już tylko lepiej i dalsza podróż odbędzie się bez takich szaleństw. To dodało nam sił 🙂

Mógłbym jeździć i jeździć…

Dla mnie osobiście te 3 dni spędzone głównie w aucie, to była męczarnia. Nie dlatego, że musiałem jeździć po lewej stronie jezdni 🙂 Cały czas chciałem się zatrzymywać i zrobić kolejne zdjęcie pięknego krajobrazu, ale czas nas gonił. Gdybym miał kamerkę samochodową, to jestem pewien, że już sam widok z samochodu sprawiłby, że zaczęlibyście szukać tanich biletów do Nowej Zelandii! 🙂 No ale nie miałem, więc jechaliśmy, a micha cieszyła się od ucha do ucha 🙂

NZ_drogi

Po drodze spędziliśmy dwie noce u rodzin poznanych przez internet, a ostatniego dnia dojechaliśmy do Wanaka i zatrzymaliśmy się na kempingu przy pięknym jeziorku otoczonym malowniczymi górami. Wanaka to miasteczko, które w ostatnich latach przyciąga coraz więcej turystów (jest znakomitą alternatywą dla dość gwarnego już Queenstown) . Nic dziwnego, tam jest tak pięknie, że chciałoby się zostać na zawsze. Woda, góry, czego chcieć więcej? 🙂

NZ_wanaka

Zawody, w których braliśmy udział, trwały 7 dni i zwiedziliśmy dzięki nim kilka naprawdę spektakularnych miejsc, takich jak dolina Matukituki. Organizatorzy zawodów byli nawet na tyle uprzejmi, że pozwolili nam spędzić dwie noce w górskim schronisku, które było ich bazą podczas pierwszego startu. To właśnie tam, w dolinie Matukituki, odbyliśmy nasz pierwszy trekking. Poszliśmy zobaczyć lodowiec Rob Roya. Trasa dla nas była bardzo łatwa, ale już dla Hanki dość wymagająca. Droga w obie strony zajęła nam około 4-5 godzin. Widok na samym końcu był przepiękny. Wodospad, lodowiec i góry, piękne góry 🙂 A woda w rzece miała śliczny, blado-niebieski kolor, która wspaniale komponował się z zielono-żółtą trawą.

NZ_dolina_matukituki

NZ_lodowiec rob roya

NZ_do schroniska

Do końca zawodów spaliśmy już na kempingach w namiocie (pożyczonym od życzliwych ludzi :)). Praktycznie wszystkie starty odbywały się w scenerii, która cieszyła nasze serca.

NZ_dzien2 zaowdowo

NZ_dzien5 zawodow

To były fizycznie wymagające pierwsze dwa tygodnie. Nogi odmawiały już posłuszeństwa i nie chciały biegać, ale nie miały wyjścia 🙂 Zasłużyliśmy na odpoczynek, a więc po 6 dniach podróży i po 7 dniach biegania nadszedł w końcu czas, aby zacząć coś zwiedzać. Na pierwszy ogień poszła największa i jedna z najdroższych atrakcji Nowej Zelandii – Milford Sound. Ale o tym już w następnym wpisie 🙂

NZ_podroz_wpis1

W pigułce, czyli czego dowiedzieliśmy się o Nowej Zelandii i jej mieszkańcach:

– ludzie są bardzo życzliwi i uśmiechnięci, co dodaje otuchy i poprawia humor,
– jeżdżenie samochodem to przyjemność, z której korzysta prawie każdy mieszkaniec Nowej Zelandii. Odsetek posiadanych aut jest tu jednym z najwyższych na świecie,
– drogi są bardzo dobrze utrzymane i regularnie naprawiane. Przez pierwsze 2 tys. kilometrów nie znalazłem ani jednej dziury!
– ceny są około 2,5 razy większe niż w Polsce, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi przelicznik waluty,
– Nowa Zelandia to kraj bardzo różnorodny. Łatwo tutaj zarówno o góry, jak i jeziora, czy morza lub oceany. Każdy znajdzie coś dla siebie i do każdej atrakcji jest względnie blisko,
– południowa wyspa ma tylko około 1 miliona mieszkańców, co sprawia, że wygląda jak odludzie w porównaniu do europy,
– okolice Wanaka i Cromwell, oraz góry Mt Aspiring są przepiękne 🙂

2 Comments

• Szymmi Posted 23 marca 2016 11:38

Bardzo ciekawa relacja. Tytuł sugeruje, że będzie ciąg dalszy, więc będę śledził temat:) Sam nie mogę się już doczekać mojego wyjazdu na kilka miesięcy na Kanary 🙂

• Tomek Pabich Posted 23 marca 2016 16:35

No napiszę, napiszę… 🙂

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *