Zdrowie emocjonalne – czym jest i jak je wzmacniać?

Czym jest zdrowie emocjonalne?

Zdrowie emocjonalne (zwane też zdrowiem psychicznym czy mentalnym) odnosi się do ogólnego dobrostanu psychologicznego człowieka. Dotyczy tego jak się sami ze sobą czujemy, umiejętności budowania relacji, jakości związków oraz naszej zdolności do radzenia sobie z własnymi emocjami i trudnościami w życiu.

Zdrowie emocjonalne to nie tylko brak zaburzeń psychicznych. Podobnie jak nie czucie się źle, nie oznacza dobrego samopoczucia. Zdrowie emocjonalne jest czymś więcej niż życiem bez depresji, lęków i innych psychologicznych problemów. Odnosi się ono do posiadania pewnych psychologicznych umiejętności i pewnych cech charakteru.

.

Zdrowy emocjonalnie – czyli jaki?

Ludzie zdrowi emocjonalnie / mentalnie maja kontrolę nad swoim zachowaniem i emocjami. Zmaganie się z przeciwnościami losu, różnego rodzaju problemami i wyzwaniami nie stanowi dla nich większego wyzwania. Są w stanie budować mocne i zdrowe relacje z ludźmi. Szybko dochodzą do siebie w przypadku różnego rodzaju trudności.

Jednakże tak jak w przypadku dbania o zdrowie fizyczne należy dbać też o swoje zdrowie psychiczne. O ile o sposobach na to drugie mówi się wiele, i wiele zachwala, o tyle zdrowie emocjonalne pomijane jest milczeniem. A niesłusznie. Tylko zdrowe i zbalansowane emocje pozwolą nam utrzymać również i ciało w kondycji. Nie od dziś bowiem psychologowie, psychoterapeuci oraz wielu lekarzy wie, że rozregulowane emocje mają niszczący wpływ na zdrowie człowieka. Mogą doprowadzić do nadciśnienia, bólów w klatce piersiowej (bóle o charakterze psychosomatycznym), wrzodów oraz wielu innych chorób somatycznych.

Praca więc nad poprawą i utrzymywaniem Twojego zdrowia emocjonalnego może być bardzo miła. Wynagrodzenie za nią może wpłynąć na wiele sfer Twojego życia.  Między innymi na poprawę samopoczucia, budowanie odporności psychicznej i zwiększanie zadowolenia z życia.

Zdrowie na zewnątrz zaczyna się od

Jak więc zadbać o zdrowie emocjonalne?

Mam dla Was kilka rad. Posłuchajcie:

  1. Naucz się zarządzać stresem

Zarządzanie! Słowo ulubione przez wiele osób w dzisiejszym świecie wielkich korporacji. W tym przypadku zarządzanie stresem polega na świadomości co nas stresuje, co nas relaksuje i świadomym utrzymywaniu balansu między tym dwojgiem. Jeżeli szala przesuwa Ci się w kierunku relaksu, nie ma zbyt dużego powodu do zmartwień. Jeżeli jednak przewagę w twoim życiu zyskuje stres, bądź czujny!

  1. Zbuduj sobie grupę przyjaciół

Przyjaciele są bardzo ważni w życiu człowieka. Dają mu wsparcie w trudnych momentach. Znajdź sobie grupę ludzi, z którymi możesz rozmawiać o swoich problemach. Dbaj o relacje z nimi. Spotykajcie się nie tylko w sytuacjach alarmowych, ale też w chwilach szczęścia i radości. Dzielcie się ze sobą zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi emocjami. Stwórz sobie zatem swoistą grupę wsparcia.

  1. Ucz się, poznawaj swoje emocje

Wiedza to potęga. Wiedza dziś jest łatwa do zdobycia. Wykorzystaj więc ją. Ilekroć masz jakiś problem, trudność przeczytaj możliwie wiele w tym temacie. Im więcej wiesz tym mniej się lękasz. Im mniej się lękasz tym masz większy wpływ na swoje uczucia. Dodatkowo czytając możesz się też nauczyć różnych praktycznych technik radzenia sobie z trudnościami napotkanymi w życiu.

  1. Nie objadaj się, nie upijaj się

Alkohol może powodować pewną redukcję stresu, jednak spożywany w większych ilościach przez dłuższy czas może wyrządzić więcej szkód niż pożytku. O narkotykach już nie wspomnę. Również objadanie się nie jest najzdrowszym sposobem radzenia sobie z trudnościami. Jedz więc z rozsądkiem. Wybieraj zdrowsze wersje potraw. Słodkości i czekolada owszem podniosą Ci chwilowo nastrój, ale dodatkowo mogą podnieść Ci również wagę. Ta zaś i późniejsze zmagania z nadmiernymi kilogramami, może znowu przyczynić się do problemów z emocjami. Tworzy się więc błędne koło.

  1. Rozwijaj swoje zainteresowania

Znajdź coś, co Cię pasjonuje i dbaj o to. Znajdź coś, co przynosi Ci prawdziwą radość. Pasję, która jest tylko Twoja i nikt nie może Ci jej zabrać ani zabronić. Posiadanie hobby i duma z niego, ze swoich umiejętności jest również dużym zastrzykiem do poczucia własnej wartości.

  1. Rusz się

Każda forma ruchu jest dobra. Długie spacery, bieganie, taniec (nawet ten w domu), jazda na rowerze, pływanie. Wybierz cokolwiek jest dobre dla Ciebie i co sprawia Ci przyjemność. Możesz ćwiczyć sam. Jeszcze lepiej jeżeli będziesz ćwiczyć w towarzystwie. Zwłaszcza, jeżeli będzie to towarzystwo Twoich przyjaciół. Wzmocni to wasze relacje.

  1. Praktykuj medytację, yogę, uważność

Nigdy zbyt wiele zachwalania medytacji. O niej piszę na jednym ze swoich blogów. Jest to znakomity sposób zarządzania swoimi emocjami i stresem. Medytacja w czystej formie, czy też poprzez uważność jest pracą nad obserwowaniem i dystansowaniem się od swoich myśli, uczuć i emocji. Bowiem wszystkie one w końcu przemijają. Joga zaś i tai chi są swego rodzaju medytacją w ruchu i również mają doskonały wpływ na zdrowie emocjonalne. Przeczytaj jak zacząć medytować.

.

Spróbuj wykorzystać te techniki by zapewnić sobie większe zdrowie emocjonalne. Pamiętaj, że dbanie o zdrowie psychiczne jest równie ważne jak dbanie o zdrowie fizyczne. Jest ono niezwykle ważne przy pokonywaniu wszelkich trudności i zakrętów losu.  Jeżeli jednak okaże się, że problemy w Twoim życiu Cię przerastają, nie możesz sobie z nimi poradzić i potrzebujesz wsparcia, nie wstydź się i nie wahaj się szukać fachowej pomocy.  Udanie się do specjalisty (psychoterapeuty, psychologa) jest prawidłowym odruchem. Gdy ciało choruje idziesz przecież do lekarza?

.

Autorka artykułu:

Zdjęcie Adriana CylwikAdriana Cylwik – Zawodowo psycholożka, psychoterapeutka, trenerka. Jej pasją są ludzie i podróże. Prowadzi gabinet rozwojowo-terapeutyczny Hope – Rozwój i Terapia (hopepsychoterapia.com), gdzie wspiera ludzi w ich rozwoju i odnajdywaniu siebie oraz satysfakcji z życia. Wielbicielka samoświadomości, rozwoju, minimalizmu, medytacji, prostego i kreatywnego życia, które stara się wprowadzać w swoją przestrzeń życiową. Właścicielka dwóch kotów Churchilla (vel Churchill the Cat) i Viggo (vel Viggo Amigo).

Artykuły Adriany możecie znaleźć również na blogach:
Życiowa Psychologia (zyciowapsychologia.wordpress.com)
Minimalja (minimalja.blogspot.com)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *