Zupa pomidorowa dla małego niejadka

5

W pracy z rodzicami przekonałam się już, że nie każde dziecko jest otwarte na nowe smaki, zapachy i konsystencje. Część dzieci potrzebuje dużo czasu, aby oswoić się z nowościami, a to wymaga sporej cierpliwości ze strony rodziców. Ale jest o co walczyć i po co się starać, bo zdrowe nawyki żywieniowe procentują na całe późniejsze życie dziecka.

Czasami trzeba tylko wiedzieć jak zacząć i wszystko staje się łatwiejsze. A najlepiej zacząć od potrawy, którą większość dzieci lubi, czyli od zupy pomidorowej.

W kilku prostych krokach pokażę Ci jak zrobić z tej zupy, prawdziwie zdrową potrawę. Szybkość wprowadzania tych kroków dopasuj do swojego dziecka. Jeśli będzie ich za dużo na raz, to dziecko potraktuje naszą zupę jak nową potrawę, a nie o to nam chodzi. Chcemy tak wolno zmieniać składniki naszej zupy, aby dziecko miało czas się do nich przyzwyczaić. Kiedy będzie już oswojone z aktualnym stanem zupy, wprowadzamy kolejny krok. No to zaczynamy!

.

Krok 1
Zamień zwykły makaron na pełnoziarnisty, a biały ryż na ryż brązowy. Taka zamiana powoduje, że zupa ma więcej błonnika, ale również minerałów i witamin. Ten krok możesz podzielić na mniejsze, początkowo zostawiając 2/3 ulubionego makaronu, a dodając 1/3 pełnoziarnistego.

Zerowym krokiem może być również stosowanie ciągle zwykłego makaronu ale w różnych kształtach (kokardki, nitki, świderki). Takie postępowanie ma na celu pokazanie dziecku, że zupa pomidorowa może być jedzona z różnymi rodzajami makaronu, a również z ryżem i nadal jest smaczna. To otwiera dziecko na próbowanie nowych rzeczy.

Jeśli zupę pomidorową gotujesz na więcej niż jeden dzień, to idealnie byłoby pierwszego dnia zjeść ją z pełnoziarnistym makaronem, a drugiego dnia z brązowym ryżem. Dzięki temu jedzenie będzie bardziej urozmaicone.

.

Krok 2
Dodaj strączki do zupy. Zupa przestaje być wodnista i staje się bardziej sycąca. Strączki to źródło białka, węglowodanów i błonnika. Jeśli Twoje dziecko nie lubi jeszcze strączków, to warto zacząć właśnie od dodawania ich do zup (dobrze rozgotowane strączki są lżej strawne).

Po ugotowaniu soczewicy w zupie możesz całość zmiksować, zupa stanie się bardziej gęsta, a strączki niewyczuwalne. I tutaj znowu zaczynaj od małej ilości soczewicy, powoli dodając jej coraz więcej. Jeśli Twoje dziecko lubi soczewicę, to prawdopodobnie zupy nie musisz wcale miksować, a czerwona soczewica może w niej pływać.

.

Krok 3
Dodaj natkę pietruszki. Jeśli znasz moje 4 zasady zdrowego odżywiania, to wiesz już jak ważne jest regularne jedzenie dużych ilości zielonych liści. Do zupy możesz dodać natkę pietruszki lub drobno posiekany jarmuż, a nawet rukolę. Nawet gdyby na początku miał to być dosłownie jeden listek, to warto to robić.

.

Krok 4
Zabiel zupę orzechami nerkowca lub ziarenkami słonecznika. Orzechy i pestki to ważny element zdrowej diety, a często przez nas pomijany, dlaczego zatem nie dodać ich do zupy? :) Zmiksuj odrobinę zupy z orzechami lub słonecznikiem, dzięki temu zupa się zabieli i będzie zawierała zdrowe tłuszcze, które pomogą w przyswajaniu witamin.

.

Krok 5
Zmiksuj w zupie warzywa. Przeważnie gotując zupę pomidorową wyjmuję wszystkie warzywa i ewentualnie kroję jedną marchewkę na plasterki, już na talerzach. Bardziej wartościowe są jednak zupy krem, w których warzywa są zmiksowane. Aby nauczyć dziecko jedzenia takich zup możesz powoli miksować warzywa w zupie, zaczynając od 1/2 marchewki.

.

To już wszystkie kroki. My pracujemy obecnie nad ostatnim z nich, bo Hania nie akceptuje jeszcze zup krem. Ale pamiętaj, że u Was kolejność kroków może być inna. A może część z nich już udało Ci się wprowadzić? Jeśli tak, to pomiń ten krok i pracuj nad kolejnym.

Jestem dietetykiem, pracowałam już z wieloma rodzicami i wiem, że takie zmiany są możliwe. Dzieci zaczynają jeść więcej zdrowych produktów, a rodzice przestają się martwić i denerwować. Więcej na ten temat znajdziesz w moich materiałach tutaj >>

.

A teraz dokładny przepis na podkręconą zupę pomidorową dla małego niejadka i dla większych żarłoków.

Składniki:
– pęczek włoszczyzny
– 700 ml słoik przecieru pomidorowego
– 1/2 szklanki czerwonej soczewicy
– 1/2 jabłka
– garść orzechów nerkowca lub ziarenek słonecznika
– 1 łyżka sosu sojowego
– 2 łyżki płatków drożdżowych
– sól, pieprz
– natka pietruszki
– makaron pełnoziarnisty lub ryż brązowy

.

Wykonanie
1. Warzywa obierz i umyj. Przełóż do dużego garnka, zalej 1,5 litra wody i gotuj do miękkości (około godzinę na małym ogniu). Wyjmij warzywa, możesz je wykorzystać do przygotowania tradycyjnej sałatki.

2. Dodaj sól (pół łyżeczki) oraz przepłukaną na sitku soczewicę i gotuj przez 10 minut.

3. Wlej przecier pomidorowy, doprowadź do wrzenia i gotuj przez kolejne 10 minut.

4. W blenderze kielichowym zmiksuj: jabłko, płatki drożdżowe, sos sojowy, 0,5 litra zupy i orzechy lub ziarenka słonecznika. Przelej do garnka i wymieszaj.

5. Całość zupy możesz jeszcze dodatkowo zmiksować, aby soczewica była nie wyczuwalna. Na talerzu posyp natką pietruszki.

Smacznego :)

.

Znasz kogoś, kto skorzysta z tych porad? Udostępnij proszę :)

.

Darmowy e-book z przepisami na śniadania
zdrowe śniadanie

 

ŚNIADANIA DO POKOCHANIA to nasz e-book, w którym znajdziesz kilkanaście przepisów na zdrowe i szybkie w przygotowaniu śniadania (wystarczy nawet 5 minut).

Zakochasz się w owsiankach, kaszy jaglanej czy kanapkach z roślinnymi pastami. A w weekend zaskoczysz rodzinę pysznymi plackami i naleśnikami. Wszystko w zdrowych wersjach, z dużą ilością owoców i bez dodatku cukru.

Pobierz darmowy e-book >>

.

5 Responses

  1. Domi

    Super propozycje!!!Szukalam takich inspiracji:)Dziękuje…Ja dodaje do zupy pomidorowej kasze jaglana- ona również zabiela i daje supermoc;) A makarony różne – np kukurydziany lub z brązowego ryzu

    Odpowiedz

Odpowiedz na „DomiCancel reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *