Zupa z żółtej soczewicy

11

Kilka lat temu myślałam, że nie warto gotować zup i prawie ich nie robiłam. Wiedziałam, że jeśli zrobię zupę, to i tak będę musiała zrobić drugie danie, bo sama zupa to dla nas za mało. Nie tylko dla Tomka, ale również dla mnie, obiad z samej zupy nie jest wystarczający i czuję, że potrzebuję zjeść więcej. Dlatego przeważnie robiłam tylko drugie danie, najczęściej z dużą ilością makaronu (jak na biegaczy przystało).

Kiedy zaczęłam uczyć się zdrowego odżywiania zrozumiałam jak ważne są zupy i poznałam zalety ich gotowania. Poza zaletami mającymi pozytywny wpływ na nasze zdrowie, są to również zalety bardzo praktyczne. Zupy gotują się same (nie trzeba mieszać lub zaglądać co kilka minut) i bardzo łatwo je podgrzać kolejnego dnia, po powrocie dziecka z przedszkola lub na kolację. Pojedyncze porcje można zamrozić i odgrzać, kiedy będą potrzebne.

Dla przypomnienia – podgrzewajmy tylko taką ilość zupy jaką chcemy zjeść, a nie za każdym razem cały garnek. Im dłużej gotujemy zupę, tym mniej w niej wartości odżywczych.

Na naszej stronie są już przepisy na zupy z czerwonej soczewicy i brązowej. Dzisiaj kolej na zupę z żółtej soczewicy. Żółta soczewica jest trochę mniej znana i mniej dostępna w sklepach, ale jeśli gdzieś ją spotkacie, to warto kupić. Zupa z żółtej soczewicy lekko przypomina grochówkę, ale jest bardziej słodka, a mieszanka przypraw nadaje jej indyjski smak.

Składniki:
– 1,5 szklanki żółtej soczewicy
– 4 ziemniaki
– 2 cebule
– 1 marchewka
– 1 pietruszka
– 2 suszone pomidory
– 1 łyżka oliwy z oliwek
– 1 łyżeczka kurkumy
– 1/2 łyżeczki przypraw indyjskich (kumin, kozieradka, gorczyca, koper włoski, czarnuszka)
– 3 liście laurowe
– 3 ziela angielskie
– sól i pieprz

Wykonanie:
1. Do dużego garnka wlej 1 cm wody i dodaj pokrojoną w kostkę cebulę. Gotuj przez kilka minut.

2. Marchewkę i pietruszkę zetrzyj na tarce lub rozdrobnij w pojemniku blendera. Dodaj do cebuli, zalej 1 litrem wody i gotuj przez 10 minut.

3. Dodaj przepłukaną na sitku soczewicę, sól, liście laurowe i ziela angielskie. Gotuj na małym ogniu przez 15 minut.

4.  Dodaj pokrojone w kostkę ziemniaki, drobno pokrojonego, suszonego pomidora, łyżkę oliwy, pozostałe przyprawy (kurkumę i przyprawy indyjskie) oraz pieprz. Gotuj przez 15 minut (do czasu aż ziemniaki będą miękkie).

Smacznego :)

 Zupa_soczewica.png

11 Responses

  1. Bebe

    Ha! Wspanialosci! Z nieba mi spadlas, bo szukalam nowych przepisow na zupy! I jest! Od kiedy na ziemi jest Potomka – zupy to podstawa przetrwania.
    Dzieki!

    Odpowiedz
      • KasiaW

        Zupka na pewno pyszna. Ja również najczęściej do zup używam czerwonej soczewicy. Marysiu zawsze mam dylemat co do oliwy z oliwek i jej obróbki cieplnej. Używam jedynie vitgin. Czy można ją stosować również na ciepło? Podpowiedź w jakich przypadkach. Czy jest jakaś generalna zasada? No i na jakim oleju dusić warzywa jeśli zachodzi już taka konieczność. Z góry dziękuję za odpowiedź :-)

        Odpowiedz
        • Marysia Pabich
          Marysia Pabich

          Kasiu, moje zdanie na temat olejów jest takie, że najlepiej ich nie używać. Ale wiadomo, że dla większości z nas to nie możliwe i jeśli nie mamy choroby serca, możemy sobie pozwolić na smażenie od czasu do czasu. Jeśli chcemy uszeregować oleje to na pierwszym miejscu jest olej lniany, później rzepakowy (tłoczone na zimno). Oba wyprzedzają oliwę z oliwek ze względu na lepszą proporcję kwasów omega 3 do omega 6. Niestety te cenne kwasy utleniają się w wysokiej temperaturze, więc przy smażeniu nie ma to już znaczenia i nie warto płacić więcej za taki olej. Do smażenia w takim razie oliwa z oliwek, ewentualnie olej z pestek winogron.

          Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *