Jak zacząć dietę bez glutenu?

Wiele osób chciałoby przejść na dietę bezglutenową, ale nie wie, od czego zacząć. Niektórzy podejrzewają, że ich organizm coraz gorzej radzi sobie z trawieniem glutenu i dobrze byłoby wykluczyć z menu potrawy, które go zawierają.

Inni natomiast planują przejść na dietę bezglutenową z powodu niedawno zdiagnozowanej nietolerancji glutenu lub celiakii. Okazuje się, że przestrzeganie takiej dieta wcale nie jest trudne. Dowiedz się, jak zacząć dietę bez glutenu i gdzie znajdziesz dobrej jakości produkty bez glutenu!

.

Dieta bez glutenu – produkty z pewnego źródła 

Obecnie przejście na dietę bezglutenową jest tak proste, jak nigdy dotąd. Coraz więcej osób zmaga się z nietolerancją glutenu, dlatego na półkach w sklepach znajdziesz mnóstwo dobrych produktów, które nie zawierają glutenu. Nawet zaopatrując się w osiedlowym markecie, można zapełnić koszyk artykułami bez pszenicy.

Natomiast zakupy w specjalistycznym sklepie dają gwarancję, że twoja dieta bezglutenowa będzie całkowicie pozbawiona zbóż: pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa, pszenżyta, orkiszu lub ich przetworów. Takim miejscem jest BioSklep, który oferuje artykuły ekologiczne i dostęp do działu z  żywnością bezglutenową – zrób zakupy spożywcze online z dostawą do domu.

.

Co wykluczyć z menu?

Odpowiednio zbilansowana dieta pozwoli w miarę szybko poprawić kondycję kosmków jelitowych, których praca – w przypadku nietolerancji glutenu – jest silnie zaburzona. Organizm z trudem wchłaniania składniki odżywcze, dlatego powstają problemy trawienne i inne dolegliwości. Zawsze możesz zasięgnąć porady specjalisty i upewnić się, że dieta będzie dla ciebie odpowiednia.

Gluten to białko występujące w zbożach. Właśnie dzięki niemu ciasto zachowuje sprężystość i daje się formować w rozmaite kształty. Gluten działa jak klej, to spoiwo w makaronie, chlebie i naleśnikach.

Z diety bezglutenowej wyklucza się:
– pszenicę i popularne dawniej odmiany: samopszę, płaskurkę,
– orkisz oraz żyto,
– jęczmień,
– owies (z wyjątkiem odmiany bezglutenowej).

.

Zakupy bez glutenu – jest w czym wybierać 

Produkty bez glutenu, które są umieszczone w sklepie w odrębnej sekcji, rozpoznasz bez żadnego trudu. Tego typu żywność oznaczona jest specjalnym symbolem przekreślonego kłosa. Ikonka informuje, że dany produkt nie zawiera glutenu. Warto wiedzieć, że w marketach za bezglutenowe uważa się również produkty, które zawierają mniejszą ilość glutenu – mniej niż 20 mg/ 1 kilogram produktu. One również mają znak z przekreślonym kłosem.

Wyrób w sobie nawyk czytania etykiet, ponieważ gluten może się ukrywać w produktach, których zupełnie się nie spodziewasz. Sięgając po produkty oznaczone symbolem przekreślonego kłosa, masz pewność, że nie narobisz sobie kłopotów.

Całkowite wyeliminowanie glutenu z diety nie jest trudne, jeśli sięgasz po produkty organiczne, bez żadnych dodatków. Producenci żywności znaleźli mnóstwo sposobów, jak zastąpić gluten w żywności.

Kukurydza, gryka, proso, fasola, soczewica, ciecierzyca, maniok, amarantus – to surowce, z których wyrabia się podstawowe artykuły spożywcze, takie jak makaron i pieczywo, ale również słodycze i słone przekąski. Staraj się wybierać produkty jak najmniej przetworzone i zróżnicowane. Częstym błędem jest opieranie diety bezglutenowej głównie na ryżu, może to skutkować nadmiarem arsenu.

.

Bez glutenu – bez wyrzeczeń! 

W dzisiejszych czasach kupisz wiele gotowych do spożycia artykułów bez glutenu np. chleb i bułki. Producenci oferują również półprodukty z gwarancją, że nie ma w nich pszenicy i innych zbóż. Z mąki bezglutenowej przygotujesz w domu ciastka lub naleśniki, zagęścisz sos i wykorzystasz ją na wiele innych sposobów. Żywność naturalnie pozbawiona glutenu to np. owoce i warzywa. Dzięki tak dużym możliwościom dieta jest łatwa i smaczna, a ty wcale nie musisz drastycznie zmieniać swoich nawyków żywieniowych.

Artykuł powstał we współpracy z BioSklep.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *