Kotlety z soczewicy - Jak Zdrowo Żyć

Kotlety z soczewicy

Kotlety z soczewicy

Czy różnego rodzaju warzywno-strączkowe kulki można nazywać kotletami? Czy raczej są to placki? U nas w domu zawsze używaliśmy słowa kotlet, problem pojawił się kiedy Tomek chciał powiedzieć Hani po angielsku, żeby zjadła swojego kotlecika. No bo jak powiedzieć meatball na coś co mięsa nie zawiera? Na szczęście można użyć też słowa chop 🙂

Placki, czy też kotlety z soczewicy, pojawia się u nas na stole regularnie, zawsze w towarzystwie dużej ilości surówek i przeważnie kaszy gryczanej. Szukam połączeń, które dadzą takie kotlety jak z GreenWaya, które bardzo lubię i jestem już dość blisko 🙂 A wyglądają zupełnie jak mielone 🙂

Składniki:
– szklanka zielonej soczewicy
– cebula
– marchewka
– 2 łyżki oleju
– około 1/2 szklanki płatków owsianych
– 2 łyżki sosu sojowego
– sól, pieprz
– cząber 1/2 łyżeczki
– majeranek 1 łyżeczka

Soczewicę zamocz na 30minut w gorącej wodzie, odcedź i ugotuj do miękkości (około 15 minut po wrzuceniu do wrzątku). Cebulę drobno pokrój, marchewkę zetrzyj na tarce lub w pojemniku blendera. Soczewicę, cebulę, marchew, olej i przyprawy umieść w dużej misce i zmiksuj blenderem na papkę. Dosyp taką ilość płatków owsianych aby z masy dało się formować kotlety. Układaj je na blaszce z papierem do pieczenia i piecz około 40minut w temperaturze 180 stopni (grzałka z góry i dołu). W trakcie pieczenia można je odwrócić ale ja przeważnie tego nie robię. Im dłużej będziesz je trzymać w piecu tym bardziej będą chrupiące ale też suche.

Kotlety możesz też usmażyć na patelni, wtedy nie wlewaj do masy oleju, wlejesz go na patelnię. Ja zdecydowanie wolę wersję pieczoną, jest mniej tłusta i nie wymaga długiego stania przy patelni. Za jednym zamachem można zrobić większą ilość kotletów. Możesz je wykorzystać do domowych burgerów.

Smacznego 🙂

Przeczytaj dlaczego warto jeść soczewicę i sprawdź nasze inne przepisy z jej udziałem.

Bezpłatny e-book Śniadania do Pokochania

ebook3

29 przepisów na śniadania, które sprawią, że Twoje dziecko będzie jadło zdrowo i różnorodnie.

Cała rodzina zakocha się w owsiankach, kaszy jaglanej czy kanapkach z roślinnymi pastami. A w weekend zaskoczysz rodzinę pysznymi plackami i naleśnikami. Wszystko w zdrowych wersjach, z dużą ilością owoców i bez dodatku cukru.

17 Comments

  • ewczaa Posted 30 maja 2014 20:50

    moje meatless meat-balls wyszly super 🙂 Bardzo podoba mi sie pomysl z pieczeniem, bo smazenie zawsze skutecznie odstraszalo mnie od jakichkolwiek koteltow.
    a jak udalo Ci sie uniknac przyklejania kotletow do papieru do pieczenia?

    • Marysia Pabich Posted 30 maja 2014 21:41

      Do tej pory nie miałam problemu z przyklejaniem się do papieru, trochę gorzej jest na folii aluminiowej, raz robiłam i jeden się całkiem rozpadł podczas podnoszenia. Ale ja nie odwracam w trakcie pieczenia, a na koniec już są bardziej zwarte i łatwiej się podnosi.
      Może spróbuj posmarować papier lekko olejem lub dać więcej oleju do masy.

  • Joanna Posted 14 września 2015 12:49

    Witam.. moich ulubionych Blogerów 😉

    Mam pytanie na szybko-chodzi o dzisiejszy obiad: czy można piec jednocześnie powyższe kotlety, a pod nimi zrobić “pieczone ziemniaczki” jednocześnie? Chodzi mi o oszczędność czasu.
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

    • Marysia Pabich Posted 14 września 2015 12:59

      Można 🙂 Też tak czasem robimy.

  • Aniula Posted 30 czerwca 2016 10:59

    Czy zamiast soczewicy zielonej mogę użyć czerwonej?

    • Marysia Pabich Posted 30 czerwca 2016 11:04

      Jak najbardziej 🙂 wszystkie straczkowe nadaja sie do robienia kotletow.

  • Martyna Posted 11 lipca 2016 12:31

    Takie kotleciki można zamrozić, prawda?

    • Marysia Pabich Posted 11 lipca 2016 15:23

      Można 🙂 Ale przyznaję, że jeszcze tego nie robiłam.

  • teka Posted 3 kwietnia 2017 11:59

    Czy ta sałatka na zdjęciu to też z soczewicą?

    • Marysia Pabich Posted 3 kwietnia 2017 12:03

      To moja ulubiona surówka z pora 🙂 Przeważnie robię ją z groszkiem, ale jak nie mam, to wtedy z soczewicą.
      Cały przepis tutaj: https://jakzdrowozyc.pl/surowka-z-pora/

      • teka Posted 3 kwietnia 2017 15:33

        Dziękuję, przypomniałaś mi o tej surówce, robiłam ją często , dawno temu, w wersji z kukurydzą i majonezem.

        • Marysia Pabich Posted 3 kwietnia 2017 15:38

          Z kukurydzą nie robiłam, ciekawy pomysł. Kiedyś wypróbuję 🙂

  • teka Posted 4 kwietnia 2017 15:19

    Wspomniałaś o GreenWayu, niestety nie ma już go w Warszawie. Ja podpatrzyłam u nich tort warzywny /już go chyba nie ma w menu/, robię czasem dla córki.

  • Agata Posted 28 czerwca 2017 21:05

    Te kotlety chodzą za mną już z tydzień! Tylko czym zastąpić płatki owsiane?

    • Marysia Pabich Posted 29 czerwca 2017 10:04

      Możesz spróbować z ugotowaną kaszą jaglaną albo z dowolną mąką pełnoziarnistą, ewentualnie zmielone siemię lniane.

      • Agata Posted 29 czerwca 2017 14:29

        O, a mój mąż zaproponował siemię właśnie i go trochę wyśmiałam. Muszę go chyba zatem przeprosić! Soczewica już się moczy, omomom

  • Marysia Pabich Posted 29 czerwca 2017 14:38

    Smacznego 😀

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *