Tosty wegetariańskie z opiekacza

3

Na nasze śniadania królują owsianki, ale im Hania jest starsza, tym częściej prosi też o inne rzeczy, a ja również czasami mam ochotę na coś innego śniadanie.

Aktualnie mniej więcej 3 razy w tygodniu jemy owsiankę, a w pozostałe dni pojawiają się placki z dyni, tofucznica, twarożek ze słonecznika, naleśniki, a od jakiegoś czasu również tosty z opiekacza.

Zdaję sobie sprawę, że chleb tostowy nie jest najzdrowszym wyborem, dlatego nie jemy takiego śniadania częściej niż raz w tygodniu i stosujemy kilka zasad.

1) Dużo warzyw
Warzywa towarzyszą wszystkim naszym kanapkom. Czasami są to sałatki, ale równie często po prostu kroję warzywa, które akurat mam w lodówce. Tak jest szybciej i każdy wybiera to co lubi. Kiszone ogórki i zielone liście staram się mieć cały czas dostępne.

2) Skład chleba
Nie ma idealnego chleba tostowego, ale to nie znaczy, że nie warto czytać etykiet. Stawiam na produkty z mąką pełnoziarnistą, bez dodatku oleju palmowego i innych tłuszczów utwardzanych, barwników oraz substancji konserwujących. Czasami też wkładamy do opiekacza zwykły chleb (nietostowy) lub bułkę grahamkę.

3) Orzechy i strączki
Poza warzywami koło tostów pojawiają się również orzechy (najczęściej włoskie) oraz strączki (dodatkowe źródło białka i błonnika).

4) Bez masła
Tostów nie smarujemy masłem, ani w środku, ani na zewnątrz. Minimalizujemy w ten sposób tłuszcze nasycone. Źródłem tłuszczu są orzechy i tofu.

tosty wegetariańskie

Co do środka tostów?

Wypróbuj takie połączenia:
– wędzone tofu + cebula – nasz ulubiony i najczęstszy zestaw,
– tempeh + kiszone ogórki – jeśli nie znasz tempehu, to wypróbuj koniecznie!
– pieczarki – lekko podsmażone na patelni i posolone.

.

Czy tosty są zdrowe?

Pisząc ten tekst cały czas miałam obawy czy pokazywać Wam nasze tosty. Skoro uczę zdrowego odżywiania, to może nie powinnam jeść tostów i ich pokazywać?

Zdecydowałam się je pokazać z kilku powodów:
1) od początku strony dzielę się naszą drogą, naszymi eksperymentami i tym co jemy, szczerze i bez ukrywania,

2) zdrowe odżywianie nie musi być 100% zdrowe (sama uczę zasady 90/10 w moim newsletterze). Wolę nauczyć Hanię, że można cieszyć się jedzeniem, połączyć tosty z dużą ilością warzyw i jeść warzywa w każdym posiłku.

Różnorodność, odpowiednie proporcje i radość z jedzenia to klucz do sukcesu w zdrowym odżywianiu. Mało kto jest w stanie trzymać 100% zdrową dietę (o ile to w ogóle możliwe, bez hodowanie każdego warzywa we własnym ogródku?), a usilne dążenie do doskonałości może być źródłem niepotrzebnego stresu.

Co o tym myślcie? Jecie tosty?

3 Responses

  1. Natalia

    My robimy tosty ze zwykłego chleba razowego na zakwasie i też są pycha, a zamiast opiekacza używamy gofrownicy, wtedy wychodzą takie gofro-tosty :)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *