Catering dietetyczny – sprawdź czy to dla Ciebie

Brakuje Ci czasu na gotowanie, a chcesz się zdrowo odżywiać?

Takich osób jest więcej i właśnie dla nich powstała na rynku nowa usługa – „Catering dietetyczny”. Zamiast codziennie szykować swoje posiłki, możesz zlecić to specjalistom i cieszyć się świeżymi potrawami, dowożonymi do domu lub pracy.

Prawda, że brzmi wspaniale?

Jednak zanim zamówisz pierwsze porcje, zapoznaj się z plusami i minusami tego rozwiązania. Czytaj dalej i sprawdź czy catering dietetyczny jest dla Ciebie. Na przykładzie cateringu dietetycznego EatZone pokażę Ci na co zwrócić uwagę zanim złożysz pierwsze zamówienie.

.

Zalety cateringu dietetycznego

Catering dietetyczny (zwany też dietą pudełkową) ma wiele zalet. Główną z nich jest oszczędność czasu. W wielu swoich poprzednich tekstach przekonywałam Was, że zdrowe gotowanie nie jest bardziej pracochłonne niż gotowanie tradycyjne i dalej to podtrzymuję, ale zdaję sobie jednocześnie sprawę, że są momenty w życiu, kiedy na gotowanie naprawdę nie ma czasu (inne sprawy są na tyle ważne, że zdrowe gotowanie nie ma najwyższego priorytetu).

Może masz ważny projekt do ukończenia, pracę magisterską do napisania, jesteś w trakcie przeprowadzki lub po prostu nie lubisz gotować i wolisz ten czas spędzić z przyjaciółmi lub uprawiając ulubiony sport.

Codzienne jedzenie posiłków na mieście po pewnym czasie staje się monotonne i niestety przeważnie nie są to zdrowe opcje. Kilka miesięcy takiego jedzenia i obwód Twojego pasa może się powiększyć o kilka lub kilkanaście centymetrów. Będzie jeszcze gorzej, jeśli swoje posiłki opierasz na gotowych daniach z supermarketu (jak pierogi czy lasagne) lub mrożonych pizzach i zapiekankach. Po kilku latach takiego bezwartościowego jedzenia w górę poszybuje zarówno waga, jak i poziom cholesterolu, a z nim zwiększy się ryzyko chorób serca.

Korzystając z cateringu dietetycznego otrzymujesz zbilansowane i różnorodne posiłki przygotowane przez specjalistów. W większości firm możesz wybrać posiłki dopasowane do swoich potrzeb (np. bezglutenowe lub wegetariańskie) i wcześniej zapoznać się z przykładowym menu (zajrzyj tutaj). Jeśli gotujesz w domu tylko dla siebie, raczej nie otrzymasz tak różnorodnych posiłków. Przykładowo jeśli kupisz kalafiora, to prawdopodobnie będziesz jeść go przez 2-3 dni, bo inaczej się popsuje. Przy większej rodzinie jest łatwiej, ale i tak bardzo często gotujemy to samo na dwa dni, bo nie ma czasu na codziennie szykowanie obiadu od zera.

Posiłki w diecie pudełkowej są bardzo różnorodne i kolorowe, zawierają dużo warzyw i owoców. Decydując się na catering dietetyczny możesz przekonać się, że warzywa są smaczne i można przygotować z nich ciekawe dania. Jedząc w ten sposób przez dłuższy czas wyrobisz sobie zdrowy nawyk jedzenia warzyw lub owoców do każdego posiłku. Poznasz nowe smaki i potrawy. Być może przekonasz się do produktów, które do tej pory nie znajdowały się na Twoim talerzu (jak awokado czy rukola).

Catering dietetyczny to również elastyczność, możesz wybrać ilość posiłków dziennie (np. tylko lunch), zdecydować się na dostawę tylko w dni robocze lub 7 dni w tygodniu.

dieta pudełkowa

.

Na co warto uważać?

Catering dietetyczny ma wiele zalet, ale ma także swoje minusy i wcale nie uważam, że głównym minusem jest tutaj cena. Oczywiście zamawianie posiłków jest droższe niż gotowanie w domu, ale zyskujesz czas dla siebie (na hobby, sport, spotkania ze znajomymi) oraz zdrowe i świeże posiłki. Jeśli z jakiegoś powodu nie chcesz gotować, to jest to bardzo dobra inwestycja w swoje zdrowie, na pewno lepsza niż jedzenie na przemian pizzy i frytek.

Jakie zatem widzę minusy i jak sobie z nimi poradzić?

Zbyt mała ilość kalorii – zanim zamówisz swoją wersję posiłków możesz skorzystać z kalkulatora i wyliczyć swoje zapotrzebowanie kaloryczne, podając aktywność fizyczną, wagę i wzrost (kalkulator znajdziesz tutaj).

catering dietetyczny

W odpowiedzi otrzymasz szacunkową utratę wagi przy konkretnych kalorycznościach diety. Uważaj! Bo właśnie tutaj czai się pułapka!

dieta odchudzająca

Patrząc na te liczby może kusić Cię, aby wybrać zbyt małą ilość kalorii, która pozwoli szybko zrzucić kilka kilogramów. Niestety tak ładnie wygląda to tylko w teorii. W rzeczywistości zbyt niska ilość kalorii sprawi, że będziesz ciągle odczuwać głód i irytację, możesz nie mieć sił na treningi i pracę. Oczywiście, aby zrzucić kilka kilogramów niezbędny jest ujemny bilans kaloryczny. Jeśli chcesz schudnąć, musisz zużywać więcej energii niż przyjmujesz, ale nie możesz się głodzić. Pamiętaj, że lepiej odchudzać się wolno i trwale niż szybko zrzucić wagę i równie szybko do niej wrócić.

Codziennie taka sama ilość kalorii – to możesz być kolejny minus zamawiania gotowych posiłków, ale już piszę jak sobie z tym poradzić. W diecie pudełkowej codziennie dostajesz dokładnie taką samą ilość kalorii, podczas gdy w rzeczywistości Twoje zapotrzebowanie może się bardzo różnić z dnia na dzień. Przykładowo, jeśli jednego dnia zrobisz 2-godzinny trening, możesz potrzebować nawet 1000 dodatkowych kcal (zapotrzebowanie kaloryczne jest wyższe gdy jesteśmy aktywni, niż podczas dni odpoczynku). Jeśli wszystkie posiłki zamawiasz, to w lodówce masz pewnie tylko światło i dodatkowe kalorie uzupełnisz kupując batona lub słodki napój. Niestety słodycze nie są wartościowymi posiłkami, które pomogą Twojemu organizmowi się zregenerować.

Dlatego decydując się na catering dietetyczny nie rezygnuj całkowicie z zakupów i miej w domu produkty, z których przygotujesz zdrowe i wartościowe przekąski w dni, w które potrzebujesz jeść więcej. Podobnie w drugą stronę, jeśli czujesz, że danego dnia zamówione posiłki to za dużo, zostaw część na kolejny dzień, podziel się z kimś lub po prostu wyrzuć. Zamiast trzymać się sztywno tego co zamówione, cały czas słuchaj swojego organizmu i nie bój się modyfikować zamówionej diety.

Nie uczysz się niczego nowego – po pierwsze, jedząc gotowe posiłki, nie dowiesz się nic o zdrowym odżywianiu oraz prawidłowym bilansowaniu diety i kiedy zrezygnujesz już z cateringu (na przykład po osiągnięciu docelowej wagi) prawdopodobnie wrócisz do swoich poprzednich nawyków żywieniowych. Po drugie nie uczysz się gotować i nadal może wydawać Ci się, że zdrowe gotowanie jest trudne i czasochłonne. Jeśli nie planujesz zamawiać posiłków do końca życia (a pewnie nie planujesz), to warto wykorzystać ten czas i zapisać sobie jakie posiłki dostawałeś i które najbardziej Ci smakowały. Być może część z nich będziesz w stanie przygotować samodzielnie w domu, a do części możesz poszukać przepisów na blogach kulinarnych.

Podsumowując, uważam, że catering dietetyczny to dobry sposób na codziennie zbilansowane posiłki, dla osób, które nie mają czasu na gotowanie lub nie lubią tego robić. Dzięki takiemu rozwiązaniu zaoszczędzisz czas potrzebny na robienie zakupów i przygotowywanie posiłków, dodatkowo poznasz wiele nowych smaków i potraw. Możesz przekonać się, że zdrowe odżywianie jest pyszne i nabrać ochoty na samodzielnie przygotowywanie takich posiłków. Podchodź jednak do tego z głową i nie traktuj cateringu jak kolejnej krótkotrwałej diety odchudzającej. Nie zamawiaj zbyt małej ilości kalorii w oczekiwaniu na szybkie rezultaty. Potraktuj to raczej jako długotrwałą inwestycję w swoje zdrowie, wyrób sobie prawidłowe nawyki żywieniowe, zobacz jak mogą wyglądać i smakować zdrowe posiłki. Polub jedzenie warzyw oraz owoców i odżywiaj się podobnie już po zakończeniu przygody z cateringiem.

Tekst powstał we współpracy z firmą EatZone.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *