Jak poprawić zdrowie i samopoczucie dzięki świadomości oddechu?

1

Wielokrotnie pisaliśmy już o tym, jak ważna jest w naszym życiu joga i medytacja. Te czynności pozwalają nam się wyciszyć i zrelaksować. W obu wykorzystywana jest świadomość oddechu i właśnie na ten temat będzie dzisiejszy artykuł, przygotowany przez Martę Kuszakiewicz. Jeśli w ogóle nie zwracasz uwagi na swój oddech, zobacz jak może go wykorzystać, zacznij od przeczytania tego teksu i ćwiczenia zaproponowanego przez Martę na końcu artykułu.

.

Jak ważny jest oddech?

W wielu metodach samorozwoju, terapii, rebirthingu, arte terapii – wykorzystywany jest oddech przeponowy lub przeponowo – żebrowy. Jeżeli chodzicie na jogę, wiecie, że również w pracy z ciałem należy odpowiednio dobierać oddech. Ma on istotne znaczenie w dotlenianiu całego ciała oraz mózgu, a co za tym idzie – rozjaśnienia myśli (wtedy, kiedy tego potrzebujemy).

Oddech ma nie tylko wartości terapeutyczne, ale również zdrowotne dla fizjologii naszego ciała. Oddechem możemy zatrzymać atak paniki, czy też ochłodzić się, kiedy robi nam się słabo. Możemy zmienić ciśnienie krwi, a także przywrócić jasność umysłu. Również w medytacji pełni on ogromną rolę.

Dla osób pracujących głosem – trenerów, wykładowców, nauczycieli, terapeutów, a nawet w relacjach między ludzkich – oddech to narzędzie które pomoże ci w doskonałej emisji głosu. Twój głos, bez prawidłowego oddechu, może więznąć w gardle, szumieć, szybko się męczyć. Ważna jest też intonacja, oraz dykcja! Sposób w jaki mówimy może nam zjednywać klientów, znajomych, lub ich oddalać. Wiele się słyszy o oddechu przeponowym… ale jak wiele osób umie to wykonać i z tego korzystać?

Zdecydowanie za mało mamy uważności oddechowej w codziennym życiu, jak i w pracy.

.

Czym jest BREATHFULLNES?

Breathfullnes jest to świadomość oddechu, uwaga skierowana na oddech.

Ważne jest, żeby obserwować siebie w różnych sytuacjach i umieć zastosować metody, które mogą nam w danej chwili pomóc. Wiadomym jest, że w momencie napięcia nerwowego, stresie, kłótni czy nawet ekscytacji, powinniśmy dostarczyć do swojego organizmu więcej tlenu, ponieważ jest on w takiej chwili bardziej „spalany”. A co robi większość osób? Często właśnie zamiera i przestaje oddychać. Wtedy to, zamiast powrócić do pożądanego stanu, kiedy możemy decydować o sobie racjonalnie, zatrzymujemy obieg tlenu.

Dlatego tak często mówi się: „Spokojnie, weź klika wdechów, a zaczniesz znów myśleć”. To jest prawda!

Kiedy zaczynamy oddychać przeponowo, tłoczymy tlen do mózgu w większej ilości, a tym samym neurony zamiast zamierać, zaczynają krążyć i wraca nam racjonalne myślenie. Warto jest wybrać się do odpowiedniej osoby, która dokładnie pokaże i nauczy oddechu przeponowo – żebrowego, co, jak pokazują moje spotkania na warsztatach, wcale nie jest takie proste. Oczywiście, umiemy to robić! Już małe dziecko po urodzeniu krzyczy z przepony. Długie lata dzieci oddychają prawidłowo (oczywiście, jeżeli nie ma jakichś nieprawidłowości np. dzieci niesłyszące). W czasie naszego życia, zwłaszcza kiedy pojawiają się pierwsze stresy, tremy, brak akceptacji – zaczynamy spłycać oddech. A potem pojawia się już nawyk oddechu „szczytami” czyli płytko i bez specjalnego zastanawiania się „jak” i „po co”.

.

Jak ćwiczyć BREATHFULLNES na co dzień?

Dziś chciałabym Was prosić, abyście każdego dnia, chociaż przez tydzień, zwracały uwagę na to, że oddychacie. Kiedy idziecie rano umyć zęby i stajecie przez lustrem, czy też jadąc autobusem, samochodem. Powiedz do siebie „Oddycham!” i przypatrz się jak to robisz, gdzie ląduje powietrze. Staraj się aby coraz częściej znajdowało się w okolicach pępka i niżej. W ten sposób, jeżeli oddychasz na co dzień płytko, zaczniesz powoli „przeuczać” swój organizm na oddech pełniejszy i zdrowy. A przecież chcemy być piękne i młode!

Dlatego ZŁAP ODDECH !!!!

.

O autorce

martaMarta Kuszakiewicz, specjalistka w dziedzinie oddechu oraz głosu. Od 20 lat pracuje na scenach nie tylko Polski ale i świata. Współpracuje z muzycznym Teatrem Rampa. Jako terapeutka i logopeda współpracowała między innymi z Fundacją Anny Dymnej „Mimo Wszystko”. Pracuje z politykami, osobami które pracują głosem, trenerami, seniorami. Prowadzi szkolenia i warsztaty oddechowe z wystąpień publicznych, oraz z emisji głosu. Współpracuje z Fundacją Polka Potrafi. Na co dzień terapeuta emocji w „Pokoju Spokoju” na Warszawskim Ursynowie. W tym roku Marta wydała książkę ze swoją Metodą Spółgłoskową – dla osób pracujących głosem.

One Response

  1. Czepialska

    […] tłoczymy tlen do mózgu w większej ilości, a tym samym neurony zamiast zamierać, zaczynają krążyć […]

    Naprawdę?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *