Dieta dla pięknych i zdrowych włosów

1

Zaczynają wypadać Ci włosy? Twoje włosy są suche i łamliwe? Szukasz sposobów na odżywienie i wzmocnienie włosów?

Włosy możesz odżywić od zewnątrz, używając odżywki lub olejku, może się też przydać szampon na wypadanie włosów, ale zanim polecisz do drogerii, to polecam również zadbać o włosy od wewnątrz, czyli dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych substancji odżywczych. To tak samo ważne, a może nawet ważniejsze niż drogie kosmetyki.

Zanim opiszę dokładniej oba podejścia, a Ty zaczniesz działać, warto zrobić coś jeszcze…

.

Zrób badania

Każdemu z nas wypadają włosy i to codziennie, to normalny objaw i nie jest on powodem do niepokoju. Jeśli jednak zauważasz zwiększoną ilość włosów na grzebieniu lub po umyciu, to warto zastanowić się co może być przyczyną.

Wypadanie włosów może być objawem:
– małej ilości białka w diecie,
– anemii z niedoboru żelaza,
– niedoczynności lub nadczynności tarczycy,
– insulinooporności,
– zaburzeń hormonalnych,
– przewlekłego stresu.

.

Badania, które warto wykonać:
– morfologia,
– poziom ferrytyny,
– poziom witaminy D,
– TSH, FT3, FT4,
– glukoza.

.

Jak odżywić włosy od wewnątrz?

Mając wyniki badań możesz uzupełnić konkretne niedobory (np. niedobór żelaza) i/lub skonsultować się z lekarzem. Jeśli jednak badania nie wykazały nic niepokojącego, a chcesz wzmocnić swoje włosy, zadbaj aby w Twoich posiłkach znalazły się składniki ważne z punktu widzenia zdrowia i wyglądu włosów.

Żelazo
Niedobór żelaza w organizmie powoduje uczucie zmęczenia, rozdrażnienie i problemy z koncentracją, wpływa również na stan włosów. Zadbaj aby w posiłkach znalazły się rośliny strączkowe (szczególnie soja, biała fasola, soczewica i ciecierzyca), zielone warzywa (natka pietruszki, brokuł, brukselka). Roślinne źródła żelaza warto łączyć z witaminą C, która zwiększa jego wchłanianie.

Cynk
Zwiększając ilość cynku w posiłkach zadbasz nie tylko o włosy, ale również o skórę i paznokcie. Znajdziesz go w boczniakach i pieczarkach, pestkach dyni, sezamie i dzikim ryżu.

Witamina C
Witamina C jest potrzebna do syntezy kolagenu (białka, które odpowiada za elastyczność naszej skóry i włosów, bez niego włosy stają się łamliwe i kruche). Witaminę C znajdziesz w surowych warzywach i owocach. Warto włączyć je do każdego posiłku.

Nienasycone kwasy tłuszczowe
Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędnym składnikiem naszych błon komórkowych. Bez nich skóra staje się sucha, a włosy łamliwe. Nienasycone kwasy tłuszczowe znajdziesz w orzechach włoskich, siemieniu lnianym, awokado, oliwie z oliwek i w tłustych rybach. Tłuszcze są kaloryczne, nie można spożywać ich za dużo, ale są też niezbędne dla zdrowia całego organizmu. Ważne to wybrać te zdrowe i nie przesadzać z ich ilością.

Biotyna (witamina B7)
Witamina B7 jest zwana również witaminą młodości, to kolejny składnik, który dba o wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Znajdziesz ją w produktach sojowych (tofu, tempeh, napój sojowy), orzechach włoskich, grzybach, awokado, kalafiorze i szpinaku.

.

Jak widzisz stan naszych włosów jest w dużej mierze odzwierciedleniem tego jak dobrze dbamy o swój organizm i na ile wartościowe są nasze posiłki. Warto pamiętać o codziennym jedzeniu:
– kolorowych warzyw (szczególnie zielonych),
– roślin strączkowych,
– orzechów i pestek (w tym siemienia lnianego),
– kaszy jaglanej (która zawiera cenną dla włosów krzemionkę).

Jednocześnie pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu całego organizmu, bez tego nie ma mowy o pięknych włosach i skórze. Picie wody w ciągu dnia to nawyk, który warto sobie wyrobić. W chłodniejsze miesiące możemy pić herbaty ziołowe (pokrzywę lub skrzyp, które dodatkowo wzmocnią włosy).

.

Jak dbać o włosy od zewnątrz?
Uważam, że przy dbaniu o włosy od zewnątrz, najważniejsza zasada to nie szkodzić.

A co nam szkodzi? Częste farbowanie i suszenie włosów ciepłym powietrzem (prostownice!). Również klimatyzacja i brak ochrony przed słońcem wysuszają nasze włosy.

Ochroną dla suchych włosów może być olejowanie. Olejowanie pomaga zatrzymać we włosach ich naturalną wilgoć, oraz dba o skórę głowy. Do olejowania możesz wykorzystać różne oleje, między innymi olej sezamowy, olej kokosowy, z pestek dyni, czarnuszki. Ja stosuję olejek arganowy.

One Response

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *