Regularna porcja ruchu wydłuża życie o 3-5 lat

1

Aktywność fizyczna została nazwana największym zdrowotnym problemem XXI wieku (przynajmniej tej części, która już upłynęła). Oczywiście to że ktoś tak mówi wcale nie oznacza, że to jest prawdą. Właściwie to brak aktywności fizycznej jest dopiero na piątym miejscu pośród czynników powodujących przedwczesne zgony i na szóstym miejscu wśród czynników powodujących różnego rodzaju inwalidztwo (głównie za sprawą przewlekłych chorób). Niewłaściwa dieta jest czynnikiem numer jeden, a palenie papierosów jest tuż za nią.

przyczyny śmierci

.

Istnieją za to niepodważalne dowody na to, że regularna aktywność fizyczna zapobiega przedwczesnej śmierci oraz wielu chorobom przewlekłym takim jak: choroby układu sercowo-naczyniowego, cukrzyca, nowotwór, nadciśnienie, otyłość, depresja czy osteoporoza. Ruch pomaga także wydłużyć nasze życie i przede wszystkim zachować sprawność na stare lata. To fascynujące, że tak prosta rzecz jak regularne spacery potrafią w tak znaczący sposób wpłynąć na zdrowie i życie. Czyżby faktycznie mieli przetrwać najsilniejsi? :)

.

Ile aktywności fizycznej potrzebuje człowiek? Najprościej mówiąc: im więcej tym lepiej. Obecnie większość organizacji promujących aktywność fizyczną zaleca aby w każdym tygodniu spalić w ruchu minimum 1000 kcal, co jest równoznaczne z godzinnym spacerem pięć dni w tygodniu. To chyba nie dużo, szczególnie że faktycznie mam na myśli spacer, a nie Nordic-Walking w tempie maratonu :) Dawka ruchu wcale nie musi być tak długa. Może być krótszy, ale wtedy musi być intensywniejszy, to chyba zrozumiałe. Oczywiście ponownie, im więcej tym lepiej. Badania pokazują na przykład, że spacer 7 dni w tygodniu wydłuża życie bardziej niż spacer 5 dni w tygodniu.

Codzienne ćwiczenia są tak ważne, że ich brak w odpowiedniej ilości uważany jest za czynnik wysokiego ryzyka, tak samo jak palenie papierosów, nadużywanie alkoholu czy otyłość!

Każdy z tych czynników indywidualnie powoduje, że oczekiwana długość życia skraca się o trzy do pięciu lat. Co ciekawe nie dotyczy to osób, które jedzą zielone warzywa na co dzień. U nich ryzyko przedwczesnej śmierci jest wyraźnie niższe. Moc zielonych warzyw jest wielka :) Ale, posłuchaj tego: nawet jeżeli trawo-maniak kanapowy żyje tak samo długo jak regularny spacerowicz, to i tak aktywność fizyczna niesie ze sobą tyle zdrowotnych korzyści, że zaleca się aby lekarze przepisywali ją swoim pacjentom i uświadamiali ich, że „ruch to lekarstwo”.

– Panie doktorze, co może mi pan poradzić w moim przypadku?

– Proszę regularnie chodzić na spacery. Dziękuję, do zobaczenia.

.

Badacze z London School of Economics and Political Science przeprowadzili nawet specjalne badanie w którym wykazali, że aktywność fizyczna często działała tak samo dobrze jak leki w przypadku pacjentów cierpiących na choroby serca lub powracających do zdrowia po udarze, a także w zapobieganiu cukrzycy. Szkoda że tak mało pieniędzy przeznaczanych jest na finansowanie tego typu badań. Myślę, że wyniki porównania leków na inne choroby w zestawieniu z regularną dawką aktywności fizycznej mogłyby być bardzo interesujące. A jakby dorzucić do tego jeszcze zdrową dietę?

„Tak, wasz lek faktycznie działa lepiej niż placebo, dobra robota. Ale… czy działa lepiej niż jarmuż…?” :)

.

Mamy nadzieję że wykorzystujecie fantastyczną pogodę i spędzacie jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. My staramy się jak możemy :) Szczególnie Hania 😉

.

.

Pamiętajcie o dziennej dawce ruchu, jest tak samo ważna jak zdrowa dieta. To po prostu część zdrowego stylu życia, do którego Was wszystkich zachęcamy :) Będziecie sprawniejsi, zdrowsi, będziecie żyli dłużej. Mniej chorób to mniej zmartwień, a im mniej zmartwień tym szczęśliwsze życie :)

Radosnych dni! :)

P.S. Jeśli chcesz zacząć się więcej ruszać ale nie wiesz jak zacząć, to zobacz nasze 10 śmieśnie małych sposobów na zwiększenie ilości ruchu na co dzień. Może Cię także zainteresować nasza nowa usługa: Indywidualna Opieka Trenerska. Zapraszamy :)

.

Źródła

One Response

  1. SECRETIVE

    Ostatnio ludzie coraz częściej powracają do jakichkolwiek aktywności sportowych. Da się to zauważyć gołym okiem. Oby było tylko lepiej :).

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *