6 rzeczy, które niszczą Twój sen i zdrowie

2

Jeśli czytasz moje materiały, to znaczy, że zależy Ci zdrowiu i dobrym samopoczuciu całej rodziny. Jestem dietetyczką i pomagam Wam małymi krokami zmieniać rodzinne posiłki na zdrowe, dobrze zbilansowane, pełne warzyw i owoców. Skąd zatem temat snu?

Na konsultacjach indywidualnych jednym z częściej powtarzających się problemów jest zmęczenie. Szukamy powodów takiej sytuacji, robimy badania, analizujemy posiłki i suplementację. Ale moje doświadczenie pokazuje, że same posiłki nie wystarczą, jeśli nie będziemy w nocy się regenerować.

Czytałam raport z badania przeprowadzonego na pracownikach polskich firm, z którego wynika, że:
-> 78% ankietowanych codziennie odczuwa zmęczenie (odpowiedzi tak i zdecydowanie tak),

-> 63% czuje zmęczenie rano , zanim jeszcze dzień rozpoczął się na dobre,

-> 81% przyznało, że nie ma energii i siły, na rzeczy, które chcieliby robić (sport, hobby, spotkania towarzyskie).

To bardzo smutne dane. Jednocześnie każda z nas chce upchnąć w swój dzień jak najwięcej zadań.

Doskonale to rozumiem, bo też byłam w tym miejscu i nadal lubię gdy w ciągu dnia uda mi się odhaczyć z listy dużą liczbę zadań. W pewnym momencie postanowiliśmy z Tomkiem, że będziemy spać po 6 godzin.

Jaka to była super wizja, dodatkowe 2 godziny na książki, filmy, czy rodzinny czas po pracy. Super!

No właśnie NIE. Nie tylko przez cały dzień czułam się zmęczona, to jeszcze miłe wieczory z książką zamieniły się w walkę, żeby nie usnąć (oczy mi się same zamykały). Regeneracja po zawodach biegowych, która normalnie zajmowała mi 2 dni, przeciągnęła się do tygodnia.

Wyniki z cytowanego wcześniej badania ankietowego, również to potwierdzają. Ze względu na zmęczenie:
-> 45 % osób przyznało, że pracuje dłużej, ale nie przekłada się to na efekty,

-> 46% ankietowanych obserwuje, że wykonanie nawet szybkich i łatwych zadań, zajmuje im więcej czasu,

-> ponad 50% osób ma problem z utrzymaniem koncentracji przez dłuższą chwilę,

-> prawie 70% łapie się na tym, że nie ma ochoty wykonywać nawet zadań, które lubi.

Badanie pokazało również, że kobiety odczuwają wyższy poziom zmęczenia niż mężczyźni.

.

Już nie staram się spać jak najkrócej i nie żałuję.

Drugi raz podeszłam do tematu rozsądniej. Zapisałam się na kurs o optymalnym śnie, przeczytałam książkę i przesłuchałam kilka podcastów.

Zaczęłam skupiać się nie tylko na długości snu, ale również na jego jakości.

Dowiedziałam się, co wpływa negatywnie na jakość snu.

6 rzeczy, które niszczą Twój sen i zdrowie:
– kawa,
– alkohol,
– niebieskie światło,
– stres i kłębiące się w głowie myśli,
– temperatura w pomieszczeniu,
– posiłki w ciągu dnia, a w szczególności ostatni.

Nawet jeśli tego nie czujesz i wydaje Ci się, że możesz spać po kawie, to jakość snu jest obniżona.

Nie zrezygnowałam całkowicie z kawy, ale nauczyłam się jak z niej mądrze korzystać.

Zauważyłam, że gdy jestem wypoczęta, moja wydajność w ciągu dnia rośnie i sen ma naprawdę wysoki priorytet w moim życiu. Kto mnie zna, ten wie, że cały dzień działam. Pracuję, biegam, robię zakupy, gotuję dla mojej rodziny i nie tylko :) Ale wieczorem grzecznie idę spać, żeby kolejny dzień zacząć o 6:30.

Jeśli w tej chwili nie możesz sobie zupełnie pozwolić na więcej godzin snu, to nadal warto zadbać o jego jakość.

Swoją wiedzą i sposobami podzieliłam się na webinarze Jak spać żeby się wyspać?? >>



.

 Webinar „Jak spać, żeby się wyspać?”
Naucz się czerpać 100% korzyści ze swojego snu
Do 21 listopada zniżka na hasło SEN

.

.



2 Responses

  1. Eryk

    Ja właśnie tak mam. Ledwo się obudzę i już nie mam energii i nic mi się nie chce. Alkohol, kawa, niebieskie światło wieczorem wykluczone. Bardziej kłębiące się myśli nie dają mi zasnąć. Mam też bardzo czuły sen i często w nocy się budzę.

    Jak uprawiałem sport to było dużo lepiej. Muszę do tego wrócić :-)

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *