Czy warto kupić zegarek z pulsometrem do biegania? - Jak Zdrowo Żyć

Czy warto kupić zegarek z pulsometrem do biegania?

Czy warto kupić zegarek z pulsometrem do biegania?

Zegarek z pulsometrem, czy na pewno jest potrzebny? Czego możesz się z niego dowiedzieć? Czy to sprzęt dla profesjonalistów? Jeśli zastanawiasz się czy potrzebujesz specjalny zegarek do biegania, czytaj dalej 🙂

.

Do czego przydaje się pomiar pulsu?

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem, prawdopodobnie nie potrzebujesz specjalnego zegarka. Wystarczy zwykły zegarek ze stoperem, dzięki któremu zmierzysz czas na swojej pętli i będziesz w stanie obserwować postępy 🙂

Jeśli jednak biegasz już dłużej, masz plan treningowy, to prawdopodobnie biegasz wolne, regeneracyjne treningi oraz szybsze interwały, a wtedy pomiar pulsu robi się niezbędny. Sportowe zegarki mierzą puls bezpośrednio z nadgarstka (jak garmin forerunner 255) lub z paska zakładanego na klatkę piersiową (osobiście lepiej mi się sprawdza druga opcja). Na tej podstawie zegarek podpowiada czas regeneracji, a niektóre tworzą nawet spersonalizowany plan treningowy i sugerują kolejny trening.

Mierząc puls w trakcie bieganie możesz kontrolować intensywność treningu, dzięki czemu unikniesz przetrenowania. Podwyższony puls może sugerować zmęczenie lub początek choroby, a wtedy czasami lepiej odpuścić bieganie, niż męczyć się na siłę.

.

Co jeszcze potrafi zegarek do biegania?

Zaczynałam biegać około 25 lat temu, a wtedy zegarki do bieganie kupowało się głównie do pomiaru pulsu. Pamiętam swój pierwszy zegarek firmy polar, który wyglądem przypominał mały telewizor i zupełnie nie nadawał się do chodzenia z nim na co dzień. Teraz zegarki nie tylko mają mnóstwo innych zastosowań, ale również bardzo fajny wygląd (jak na przykład Polar Ignite 2).

Poza mierzeniem pulsu, sportowe zegarki mają również funkcje:
– monitorowania jakości snu – bardzo cenna informacja i naprawdę warto o  tę jakość snu zadbać, bo bezpośrednio przekłada się ona na nasze samopoczucie i wyniki sportowe,

– liczenia spalonych kalorii – tę informację raczej traktuję jako ciekawostkę, ale fajnie pokazuje jak bardzo nasze zapotrzebowanie kaloryczne różni się w zależności od długości treningu. W dni z ciężkim długim treningiem spalam nawet 50% kalorii więcej niż w dni bez treningu. Dlatego uważam, że nie ma sensu jeść codziennie tej samej ilości kalorii,

– łączenia się z GPS i zliczania długości trasy – nie tylko dokładnie wiem ile kilometrów i jakie przewyższenie (różnica wysokości) zrobiliśmy na treningu (lub przeszliśmy chodząc po górach), ale mogę również precyzyjnie narysować pokonaną trasę na mapie. Wykorzystuję tę funkcję po każdym treningu biegu na orientację.

płatności bezstykowych – może się przydać, gdy wyjdziesz z domu bez portfela, tylko z zegarkiem,

– odbierania powiadomień, sms, a nawet połączeń – osobiście nie korzystam, ale czasami to najlepszy sposób, że dotrzeć do mojego męża, gdy wyłączy dźwięk w telefonie!

– zliczania wykonanych w ciągu dnia kroków –  czarno na białym pokazuje jak mało się ruszamy w dni bez biegania! Warto coś z tym zrobić i codzienny wykonać przynajmniej 7 tys. kroków.

Większość zegarków jest dopasowana do różnych sportów, w tym pływania, jazdy na rowerze, jogi, chodzenia po górach, triatlonu. Zegarek może mieć również wbudowany kompas, barometr, a nawet latarkę (sprawdź garmin instinct 2x solar).

.

Czy zegarek może zwiększać motywację do treningów?

Chyba każdy tak ma, że nowy sprzęt, czy ciuch aż ciągną nas na trening, żeby go wypróbować 🙂 Mój tata zaczął biegać właśnie dlatego, że kupił zegarek z pulsometrem w prezencie dla mojej siostry. Jednak zanim jej go dał, to chciał zobaczyć jak działa i zaczął biegać. Tak mu się spodobało, że na prezent musiał kupić kolejny zegarek, a ten pierwszy zostawił dla siebie.

Kupując zegarek firmy Garmin (np. ) możesz założyć również konto w serwisie Garmin Connect i tam korzystać z dodatkowych funkcji. Po zalogowaniu widzisz wszystkie swoje treningi oraz treningi swoich znajomych. Możesz porównywać czasy, dystanse, robić wspólne wyzwania i zdobywać odznaki, to fajna zabawa, która dodatkowo motywuje do biegania 🙂

.

Podsumowanie

Jeśli prowadzisz sportowy tryb życia, dużo się ruszasz i chcesz dbać o swoje zdrowie, to polecam korzystanie ze sportowych zegarków. Pomiar długości trasy, czy codzienna ilość kroków, to parametry, które sprawiają, że mam jeszcze większą ochotę się ruszać i wiem, że nie tylko ja tak mam 🙂

Zapomniałam napisać, że zegarek co jakiś czas wibruje i mówi do mnie “RUSZ SIĘ”, czyli chroni nas  przed skutkami siedzącego trybu życia. Ruch to zdrowie, a jeśli Twoją motywację mają być odznaki w garminie, to też dobrze! Ważne, żeby się ruszać i mieć z tego radość, organizm podziękuje nam dobrym zdrowiem i lepszym samopoczuciem 🙂

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *