5 różnic między zdrowym odżywianiem a odchudzaniem

5 różnic między zdrowym odżywianiem a odchudzaniem

5 różnic między zdrowym odżywianiem a odchudzaniem

Zdrowe odżywianie często kojarzy nam się z odchudzaniem, a słowo “dieta” nasuwa na myśl ograniczanie jedzenia i głodzenie się. “Jestem na diecie” rozumiemy nie inaczej jak tylko “odchudzam się”. Najróżniejszych diet odchudzających jest tak dużo, że gdy tylko słyszymy słowo “dieta” jednoznacznie myślimy o zrzucaniu zbędnych kilogramów.

Definicja słowa “dieta” jest jednak inna, i oznacza sposób odżywiania (możesz sprawdzić w Wikipedii). Inny od powszechnie przyjętego sposób odżywiania może wynikać z różnych przyczyn, może być podyktowany chorobą, nietolerancją pokarmową (jak w przypadku diet bezglutenowych) czy troską o zwierzęta (jak w przypadku diet wegańskich czy wegetariańskich).

Zaczęłam od definicji słowa dieta, dlatego że poza powszechną błędną interpretacją tego słowa, ludzie równie często błędnie interpretują zachowania osób dbających o to co jedzą, czyli o swoją dietę.

Osoby dbające o swoje zdrowie i sposób odżywiania, nie raz spotykają się z komentarzami w stylu “czemu nie jesz słodyczy, przecież nie musisz się odchudzać”, “a Ty co nie jesz deseru, znowu się odchudzasz?”. W ogólnej opinii do momentu kiedy nie masz nadwagi możesz jeść co chcesz i ile chcesz, co nie jest prawdą jeśli zależy Ci na własny zdrowiu.

Dzisiaj zatem krótkie podsumowanie różnic i podobieństw między odchudzaniem i zdrowym odżywianiem. Jeżeli znowu ktoś nie będzie rozumiał dlaczego nie bierzesz dokładki ciasta (chociaż nie musisz się odchudzać) możesz pokazać mu ten tekst 😉

.

Różnica 1 – CEL

Podstawową różnicą między odchudzaniem a zdrowym odżywianiem jest CEL do którego się dąży.

W zdrowym odżywianiu celem jest zachowanie dobrego zdrowia na długie lata, wysokiego poziomu energii każdego dnia i zminimalizowanie prawdopodobieństwa wystąpienia chorób cywilizacyjnych.

W odchudzaniu celem głównym jest obniżenie masy ciała do założonego poziomu. Aspekty zdrowotne są tu często pomijane lub traktowane marginalnie. Źle dobrane diety odchudzające potrafią dosłownie wyniszczyć organizm. Ich efektywność często ocenia się tylko na podstawie ubytku masy ciała, nie biorąc pod uwagę innych aspektów. Ograniczenie kalorii w diecie przeważnie przyniesie spadek masy ciała, ale może również doprowadzić do różnych chorób spowodowanych brakiem witamin i minerałów.

.

Różnica 2 – DOCELOWA MASA CIAŁA

Zdrowe odżywianie zakłada osiągnięcie prawidłowej masy ciała. Dla każdego ta wartość jest inna. Różna budowa ciała, ilość tkanki mięśniowej sprawiają, że przy tej samej masie ciała dwie osoby mogą wyglądać zupełnie inaczej.

Prawidłowa masa ciała nie jest ani za wysoka ani za niska. W jej ocenie najlepiej posłużyć się nie tylko wagą ale również ilością tkanki tłuszczowej. Prawidłowe wartości podane są w przedziałach, różnią się w zależności od wieku i aktywności fizycznej.

Odchudzanie ma za cel osiągnięcie konkretnej, założonej masy ciała. Skupianie się tylko na wadze i dążenie do jak najniższej wartości może być niebezpieczne. Przesadne dbanie o masę ciała może doprowadzić do zaburzeń gospodarki hormonalnej, chorób takich jak anoreksja lub bulimia.

.

Różnica 3 – CZAS TRWANIA

Zdrowe odżywianie to wybór na całe życie. Nie oznacza, to jednak, że zdrowe odżywianie zawsze wygląda tak samo,w rzeczywistości to ciągle zmieniający się proces. Z upływem czasu poznajemy nowe produkty, uczymy się przygotowywać nowe potrawy, lepiej poznajemy własne organizmy i potrafimy ocenić jakie produkty im służą. Nabywając doświadczenia zmienia się też nas sposób odżywiania, to co na początku wydawało się za trudne lub zbyt pracochłonne, teraz przychodzi z łatwością. To co na początku wydawało nam się zdrowe teraz traktujemy jako półśrodek i drogę do celu, zastępując innymi, nowymi składnikami. To oznacza, że każdy inaczej interpretuje zdrowe odżywianie i zawsze znajdzie się ktoś kto skrytykuje Twoje wybory. Nie przejmuj się tym, pamiętaj że robisz to dla siebie i każda drobna zmiana w codziennej diecie przybliża Cię do celu 🙂

Odchudzanie zazwyczaj jest ograniczone w czasie. Ma datę początkową i końcową. Data końcowa może być wyznaczona przez osiągnięcie wymarzonej masy ciała lub przez czas trwania diety odchudzającej. Najczęściej jednak data końcowa gdzieś się rozmywa, a początkowa motywacja znika, aż do kolejnego noworocznego postanowienia 😉

.

Różnica 3 – ŚWIADOMOŚĆ

Kiedy zaczynasz się odchudzać ograniczasz porcje, eliminujesz pewne produkty, poświęcasz się aby uzyskać założony cel. Jesz dokładnie to co rozpisał Ci dietetyk lub było napisane w książce, nie zastanawiasz się dlaczego i jakie to ma długoterminowe konsekwencje.

Kiedy zaczynasz się zdrowo odżywiać sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Nagle ten temat staje się ważny, zaczynasz rozumieć wpływ jedzenia na Twoje samopoczucie, dostrzegasz sygnały płynące z ciała. Możesz godzinami czytać o odżywianiu i szukać nowych przepisów. To nie jest cierpienie, to wspaniała przygoda. Jedzenie staje się kolorowe, pyszne, a każdy posiłek jest powodem do radości bo wiesz że robisz coś dobrego dla siebie 🙂

.

Różnica 4 – SKŁADNIKI POKARMOWE

Odchudzając się eliminujesz wszystkie produkty wysokokaloryczne, a także te z dużą zawartością tłuszczu. Głównym czynnikiem na podstawie którego podejmujesz decyzje jest ilość kcal na 100 g produktu. Nie zwracasz uwagi na wartości odżywcze czy stopień przetworzenia danego produktu. Rynek przetworzonych produktów “dietetycznych” rośnie, a Ty uważasz, że skoro naukowcy opracowali te produkty dla osób odchudzających się, to są one idealne dla Ciebie.

Zdrowo się odżywiając wiesz, że nie tylko kalorie mają znaczenie. Nie rezygnujesz z wysokokalorycznych orzechów czy awokado, bo wiesz że poza kaloriami mają one składniki odżywcze za które Twój organizm Ci podziękuje 🙂 Nie wierzysz naukowcom ale ufasz Matce Naturze, wybierasz produkty nieprzetworzone, głównie świeże warzywa i owoce.

.

Różnica 5 – SPORT

Zarówno zdrowe odżywianie jak i odchudzanie aby przynosiło efekty powinno być wsparte przez regularną aktywność fizyczną. Dlaczego zatem umieściłam sport jako różnicę? Bo podejście do niego jest zupełnie inne.

Podczas odchudzania sport jest traktowany jako przykry obowiązek. Początkowe obciążenia są zbyt duże i intensywne. Nastawione na szybki efekt równie szybko kończą się kontuzją lub zniechęceniem. Ale osoba odchudzająca się pozostaje z poczuciem, że “sport jest nie dla mnie”.

Z zdrowym stylu życiu sport ma ważne miejsce i jest radością samą w sobie. Każdy trening to ogromna radość, a Ty nie możesz sobie wyobrazić niedzieli bez długiego biegania lub jazdy na rowerze. Wiesz, że po każdym treningu czujesz się lepiej i chociaż czasami Ci się nie chce to po dłuższej przerwie zawsze tęsknisz za chociaż odrobiną ruchu.

.

Podsumowanie

Cały powyższy tekst może się wydawać przesadzony i przejaskrawiony. Jestem przekonana, że są osoby, które odchudzają się z głową, dbają nie tylko o utratę masy ciała, ale także o dostarczenie organizmowi wszystkiego co potrzebne. Da się połączyć odchudzanie i zdrowe odżywianie. To co chciałam tym tekstem pokreślić, to że wskazania wagi nie są najważniejsze, a dążenie do zmniejszenia liczby kilogramów nie powinno odbywać się kosztem zdrowia. To właśnie zdrowie jest tym o co powinniśmy dbać w pierwszej kolejności. Prawidłowa masa ciała jest oczywiście kluczowa w utrzymaniu zdrowia na długie lata i należy o nią zadbać, ale nie kosztem zdrowia.

Zdrowe odżywiania to nie tylko odchudzanie. Lepiej niż odchudzać się jest zmienić na stałe nawyki żywieniowe, ubytek masy ciała będzie wolniejszy, ale trwały. Jeśli planujesz się odchudzać i chcesz zacząć uprawiać jakiś sport, skonsultuj to z kimś doświadczonym. Może to być dietetyk i trener osobisty, ale również kolega czy koleżanka, którzy przeszli tę samą drogę i błędy początkujących mają już za sobą.

Zdrowe odżywiania to nie tylko odchudzanie. Oznacza to również, że nawet jeżeli się nie potrzebujesz się odchudzać i Twoja masa ciała jest prawidłowa to warto się zdrowo odżywiać, aby mieć wysoki poziom energii i nie chorować 🙂

Zgadzasz się ze mną? A może masz inne doświadczenia związane z odchudzaniem? Podziel się z nami, może Twoja historia pomoże komuś innemu.

11 Comments

  • Gosia Posted 8 listopada 2015 13:51

    Zdrowe odżywianie to przede wszystkim dużo gotowanych potraw. Sama korzystam z szybkowaru, który idealnie się do tego nadaje. Gotowane potrawy są mniej kaloryczne i co ważne zdrowe!

    • Marysia Pabich Posted 9 listopada 2015 10:19

      Nie do końca się tym zgadzam 🙂 Gotowane potrawy są ważne, ale jedzenie surowych warzyw i owoców jest również bardzo ważne 🙂

  • Tola Posted 22 listopada 2015 10:05

    W kuchni używam urządzeń, które pozwalają mi zdrowo gotować jak choćby parowar philipiaka dzięki któremu ugotowane produkty nadal są pełne witamin i smaku. Ogólnie uważam że nie wszyscy muszą mieć zgrabną figurę w przeciwieństwie do zdrowia, które wiele mówi nam na temat jakości odżywiania się.

    • Marysia Pabich Posted 22 listopada 2015 10:20

      Dużo dobrego słyszałam o parowarze, ale sama w nim nie gotuję. Zgadzam się z Tobą, że figura nie jest najważniejsza, ale przy zdrowym odżywianiu i regularnych ruchu figura sama się zrobi 🙂

  • Ramona Posted 23 listopada 2015 10:53

    Przyrządzanie potraw w tym parowarze dobrze służy figurze jak także regularne ćwiczenia, a co myślicie o unikaniu glutenu?

    • Marysia Pabich Posted 23 listopada 2015 11:56

      Naszym zdaniem eliminacja glutenu jest zasadna tylko w konkretnych, zdiagnozowanych przypadkach. Unikanie glutenu na własną rękę, bez przeprowadzenia wcześniej odpowiednich badań może przynieść więcej szkody niż pożytku. Najpierw należy skonsultować się z lekarzem, a potem wprowadzać zmiany w diecie.

  • Elwira Posted 21 grudnia 2015 11:46

    Mądry artykuł więc tylko słowem do składników. Moim zdaniem prawie wszystkie produkty są zdrowe sztuka tylko polega na ich przygotowaniu. Dawno już zrezygnowałam ze smażenia, a postawiłam na gotowanie na parze. Mam do tego specjalne naczynie Milano Classic i cieszę się nie tylko zdrową kuchnią ale i jej smakiem.

    • Tomek Pabich Posted 21 grudnia 2015 12:13

      Nie znamy.

  • Emma Posted 23 grudnia 2015 22:28

    Co to za specjalne naczynie Milano Classic?

    • Tomek Pabich Posted 23 grudnia 2015 22:39

      Nie mam pojęcia 🙂

  • Alinka Posted 16 stycznia 2016 15:47

    Jeśli dobrze zrozumiałam to specjalność naczynia Milano Classic polega na możliwości gotowanie na parze. :)))

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *