Idę na rower - co muszę mieć, co muszę wiedzieć?

Idę na rower – co muszę mieć, co muszę wiedzieć?

Idę na rower – co muszę mieć, co muszę wiedzieć?

Pierwsze upalne dni już za nami, pogoda sprzyja wysiłkowi na świeżym powietrzu. Od kilku tygodni na ulicach można zauważyć coraz więcej biegaczy i rowerzystów. Dzisiejszy artykuł skierowany jest do tych drugich. Dowiesz się z niego jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru i rowerzysty oraz jakie przepisy obowiązują Cię gdy jedziesz na rowerze.

.

Rower – wady i zalety

Przemieszczanie się na rowerze jest doskonałym sposobem na dotarcie z punktu A do punktu B:

  • Jest to wysiłek na świeżym powietrzu, tak samo jak bieganie powoduje wydzielanie endorfin, czyli hormonu szczęścia.
  • Na rower może wsiąść każdy, nawet osoba z dużą nadwagą. Podczas jazdy na rowerze nie zniszczy sobie stawów tak jak podczas biegania, czy innych sportów stąpanych. To doskonały sposób na zrzucanie kilogramów dla ludzi “z brzuszkiem”.
  • Przy ładnej pogodzie ładujemy się witaminą D.
  • Łatwiej jest nam wciskać się w wąskie miejsca, dzięki tam gdzie auto by stało, my jedziemy dalej.
  • Podczas dalszych wypraw masz o wiele większą swobodę podróżowania. Możesz w dowolnym momencie zmienić kierunek, wjechać do lasu, wdrapać się na górkę.
  • Rower zawiezie Cię wszędzie, gdzie tylko znajdziesz ścieżkę.
  • Nie zanieczyszcza powietrza – podróż rowerem znakomicie wpisuje się w modną ostatnio pro-środowiskową, ekologiczną doktrynę. Zero spalin, czy innych zanieczyszczeń…

… oprócz tych które rowerzysta musi sam wdychać 🙁 Tak, niestety oprócz zalet rower ma też swoje wady:

  • Zanieczyszczenia, szczególnie w centrach dużych miast, są czymś bardzo dokuczliwym, szczególnie gdy trafimy na starego klekota, który przy każdym naciśnięciu na gaz produkuje za sobą czarną chmurę śmierdzącego i duszącego dymu.
  • Przy ładnej pogodzie jedzie się fantastycznie, ale już w deszczu przestaje być tak przyjemnie. Oczywiście można zadbać o profesjonalny strój, który ochroni nas częściowo przed skutkami niesprzyjającej pogody, do czego zachęcamy.
  • W ciepłe dni prawie na pewno się spocisz (tak samo jak przy intensywnej jeździe). Jeżeli chcesz na przykład podróżować rowerem do pracy, to wypadałoby mieć się gdzie wykąpać.
  • W razie wypadku (na przykład potrąca Cię samochód) Twoje obrażenia są zazwyczaj o wiele większe niż podczas jazdy samochodem.
  • Kradzież roweru jest łatwiejsza niż samochodu, więc źle zabezpieczony rower jest narażony na zniknięcie (sorry, taki mamy klimat 🙁 ).
  • Na początku boli pupa 🙁

.

Obowiązkowe wyposażenie roweru i rowerzysty

Przepisy w Polsce wcale nie są bardzo rygorystyczne. Obowiązkowe wyposażenie roweru i rowerzysty sprowadza się do:

Obowiązkowe czerwone światło odblaskowe z tyłu – musi być zawsze, czy to dzień czy w nocy. Można je kupić już za kilka złotych.

Dzwonek lub sygnalizator dźwiękowy – aby móc ostrzegać innych o swojej obecności rower musi być wyposażony w coś, co będzie wydawać wyraźny, ale nie przeraźliwy sygnał dźwiękowy.

Przynajmniej jeden sprawy hamulec – nieważne jaki, ale musi działać. Wydaje się logiczne… jazda bez hamulca to tylko na specjalistycznych torach.

Białe światło przednie po zmroku – samochody muszą zawsze jeździć na światłach, ale rowery nie. Przednie światło obowiązkowe jest tylko po zmroku lub… w tunelu 🙂

Jeżeli planujesz jeździć tylko w dzień, to praktycznie musisz zwrócić uwagę tylko na dwa pierwsze elementy wyposażenia, czyli odblask z tyłu oraz dzwonek. Hamulec zapewne już masz 🙂 Warto również wiedzieć, że światło przednie do jazdy po zmroku nie musi być zamontowane na stałe, więc można je wozić w plecaku, kieszeni, albo w sakwach i wyciągać tylko w razie potrzeby.

Przy okazji warto powiedzieć czego Twój rower nie musi mieć (ale może).

Nie musisz mieć błotników – lubisz mieć wzorek na plecach, Twoja wola i nic innym do tego 🙂

Nie musisz mieć bagażnika

Nie musisz mieć lusterka

Rowerzysta nie musi być wyposażony w kask i kamizelkę odblaskową. Są to elementy zwiększające bezpieczeństwo, ale nie są obowiązkowe. Od Ciebie zależy czy je założysz, czy nie.

.

Jazda na rowerze a przepisy ruchu drogowego

Jazda na rowerze odbywa się zazwyczaj w otoczeniu innych pojazdów i uczestników ruchu, w związku z czym bardzo ważne jest to, aby każdy rowerzysta wiedział jak zachować się na drodze i nie spowodować kolizji lub wypadku. Oto najważniejsze przepisy dotyczące rowerzystów:

  • Osoby poniżej 18 roku życia mogą poruszać się po drogach publicznych jeżeli posiadają tzw. “kartę rowerową”, którą można uzyskać zdając specjalny egzamin.
  • Dzieci poniżej 7 lat muszą być przewożone w specjalnych fotelikach, a dzieci poniżej 10 lat mogą jeździć po drogach publicznych tylko pod opieką dorosłych.
  • Oczywiście nie można jechać na rowerze po alkoholu. Są tutaj stosowane te same limity co przy prowadzeniu samochodu lub motocykla.
  • Rowerzysta powinien poruszać się po wyznaczonych ścieżkach rowerowych. Gdy takowych nie ma, wtedy powinien skorzystać z pobocza, a dopiero na końcu z jezdni.
  • Jazda po chodniku jest zabroniona, chyba że:
    • chodnik jest szeroki (ponad 2 metry) i nie ma wydzielonej ścieżki dla rowerów i dopuszczalny ruch na drodze może odbywać się z prędkością większą niż 50 km/h,
    • rowerzysta opiekuje się jadącym na rowerze dzieckiem poniżej 10 roku życia,
    • panują bardzo złe warunki pogodowe.
  • Pamiętaj również, aby zamiar wykonania skrętu sygnalizować ręką.

.

Jazda na rowerze może być również sposobem na wakacyjną podróż. Wiele osób wybiera się na rowerowe wakacje na przykład do Norwegii albo Islandii. Nie trzeba jednak jechać nigdzie daleko, bo w Polsce również znajdziesz mnóstwo przepięknych miejsc i tras, które zapierają dech w piersiach. Warto się nad taka opcją zastanowić 🙂

Najbardziej znanymi mi podróżnikami rowerowymi są Alicja i Andrzej. Zobaczcie sami: http://www.loswiaheros.pl/

7 Comments

  • krasnal ogrodowy Posted 9 czerwca 2015 23:31

    Co do światła na rowerze, to uzupełniłabym wpis o to, że musi się ono znajdować nie niżej niż 15 cm i nie wyżej niż 150 cm nad ziemią (to wynika z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów i elementów ich wyposażenia). To powoduje, że osoby wyższe nie mogą jeździć z czołówką na głowie jako jedynym oświetleniem. A pozwoliłam sobie na komentarz dlatego, że jakiś czas temu Straż Miejska w Łodzi zapewne w wyniku braku innego, pożyteczniejszego zajęcia zatrzymywała rowerzystów z tej przyczyny 🙂

    • Tomek Pabich Posted 9 czerwca 2015 23:36

      Dzięki za uzupełnienie Sabina 🙂

  • wzorek Posted 10 czerwca 2015 08:39

    W przypadku awarii lub kontuzji rowerzysta staje się pieszym, a planowany powrót, może się opóźnić. Po zmroku poza obszarem zabudowanym pieszy powinien być odpowiednio oznakowany i poruszać się zgodnie z przepisami obowiązującymi pieszych. Warto o tym przypominać dzieciakom 🙂

  • Maciek Posted 14 czerwca 2015 21:17

    Jeśli ktoś planuje już kilkunastokilometrowe lub dłuższe wycieczki polecam przygotowanie roweru do takiej wyprawy.
    Wymiana śrub i nakrętek na jednakowe pozwoli zaoszczędzić na ciężarze zabieranych narzędzi. Wymiana kół na piasty z zaciskami jeśli są na śruby wyeliminuje konieczność wożenia klucza 15mm. Przyda się pompka i łatki lub dętka.
    Wyposażenie serwisowe, a nawet lekka kurtka zmieści się do pojemnika, który wkładamy do koszyka bidonu.
    Z ciekawych spostrzeżeń z wycieczki rowerowej po wybrzeżu w ostatnim tygodniu dodam, że warto poświęcić trochę czasu na dobór opon bo wybór jest spory, a przy dobrym dopasowaniu do potrzeb możemy obecnie zakupić np. opony typu semislick – płaskie lub z lekkim bieżnikiem po środku na szosę i agresywnym bieżnikiem na krawędziach.

    • Tomek Pabich Posted 14 czerwca 2015 21:29

      Dzięki za komentarz. Bardzo przydatne 🙂

    • Olga Posted 21 sierpnia 2017 14:50

      Jeśli chodzi o kurtkę to polecam te z Rough Radical, mają nawet wysyłkę internetową a sprawdza sie super 🙂 oboje mamy z mezem i jestesmy zadowoleni 🙂

      • Marysia Pabich Posted 21 sierpnia 2017 18:36

        Dzięki za polecenie, nie znałam tej firmy 🙂

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *